Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 26/7 2019, 18:55 (1707 dage siden) @ kaibayer

Så de steder i Danmark, hvor bl.a. Flixbus kan løse en transportopgave bedre end en jernbane, skal jernbanen nedlægges. Desuden er der - så vidt jeg ved - ingen samfundsøkonomisk overskud på nogen jernbane udover S-banen i København. Eller en Metro til 25 milliarder kr. i København.

Vi er et lille land, vi betaler alle sammen skat - jeg gør i hvert fald - og jeg ønsker en del af samfundsøkonomien investeret i en jernbane til Billund.

Der er forskel på drift og anlæg og der er forskel på driftsøkonomi og samfundsøkonomi/intern rente.

Jeg har ikke nævnt et ord om private fjernbusser, men henviser blot til Sydtrafik's offentligt finansieret rute 43, der givet har flere daglige afgange end den planlagte togforbindelse nogensinde får hvis den bygges.

Der er en begrænset mængde ressourcer til nye infrastrukturprojekter, og dem bliver vi nød til at prioritere efter hvor de giver mest gavn. Nogle vil personligt have en omfartsvej omkring en mindre nordjysk fjordby og nogle vil have en jernbane til Billund.

Jeg vil ikke begræde hvis man vælger at anlægge Billundbanen, men hvis det sker på bekostning af andre bedre projekter så vil jeg være ked af det.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak