Negativitet vedr. Billundbanen, hvad tænker I på? (Generelt)
Nu fik du jo så en mængde mere eller mindre velbegrundede svar, men jeg synes, der mangler en ting i alle argumentationer:
Eksisterer der overhovedet ædruelige trafikanalyser for hhv. Legoland og Billund Lufthavn, og er der regnet på, om det overhovedet er realistisk at flytte rejsende fra bil til tog?
Jeg kan kun diske op med to eksempler, der er under fem år gamle:
1. Min datter, der bor i København, skal fra Billund til London og derfra videre til Sydvestfrankrig - og der er ingen alternativer pris- og tidsmæssigt - check in 0600. Hun må tage toget til Rq, overnatte hos os, og jeg må stå op urimeligt tidligt for at køre hende til Billund. Jow, jeg medgiver, at hun kunne have taget et hotel i Vejle eller i Billund, men hvordan ser det økonomisk ud for en familie.
2. En familie i den yngre del af min bekendtskabskreds, to voksne og fire børn, er hvert år i Legoland. Er det overhovedet attraktivt for dem at tage toget - igen fra Rq til Billund med omstigning i Vejle?Det burde være nogenlunde enkelt at lave en analyse på trafikken til og fra Legoland og Billund Lufthavn.
Og så skal vi jo lige huske at trække de germanere, nederlændere og nordmænd, der ligger i sommerhus eller autocamper ud af ligningen.
Nu er Kai måske gået i skjul?
Han har ihvertfald kun formået at komme med et "modsvar" sådan cirka 3. kvarter efter han startede denne debat.
Men tager vi Kai's egne oplysninger - 5.1 mio besøgende til Billund - ja så giver det i gennemsnit 14.000 pr døgn.
Har derfor selv Googlet disse tal:
Legoland (2017): 1.7 mio besøgende
Billund Lufthavn (2018): 875.000 charterrejsende.
2.5 mio andre flypassagerer.
Et godt bud er mindst 90% af de besøgende i Legoland næppe kunne drømme om at tage toget. Rest: ca 170.000.
Af charterrejsende, hvor lufthavnen tager 335 kr for 8 dages parkering: Næppe mere end 15-20% ville tage toget.
Så yderligere 160.000 potentielle togpassagerer.
Tilbage er 2.5 mio andre flyrejsende. Jeg har ingen ide om hvad det dækker over.
Men da mange rejser med lavprisselskaber, kan måske 30-40% være potentielle togpassager.
Det ville i bedste fald være 1 mio.
Så maximalt 1.330.000 kunne finde på at tage toget. Det giver i gennemsnit 3.643 pr døgn eller 151 pr. time.
Læg dertil at der er ca 6-7 flyafgange i tidsrummet 00.00 til 06.00 og 2-3 flyankomster også om natten.
Hvis der ikke kører tog regelmæssigt forsvinder min. 2.000-2.500 flypassager hvoraf de måske 1.000 kunne have været mulige togpassagerer.
Så fordelt på max mulige togpassagerer i tidsrummet 06.00-24.00 giver det ca 2.700 ialt eller stadig 150 pr time.
Det svarer nogenlunde til et halvt fyldt IC3 hver time i hver retning! .