Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 28/7 2019, 11:09 (1731 dage siden) @ Poul Brandt

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?


Simpel beregning 400 km a 200 mio. kr pr km. + 25 km tunneler a 1 mia. kr pr km. Ialt omkring 105 mia. kr Altså ca. det samme som en Kattegatforbindelse for både biler og tog.

En Kattegatforbindelse bygges primært for bilisterne, så uanset om den forbindelse du foreslår bliver realiseret, så vil der komme en Kattegatforbindelse. Men den kan evt. blive uden togdelen.

Jernbanen over Kattegat alene er anslået til en merudgift på ca 60 mia. Kr. Hertil jernbane fra Kalundborg området til omkring Roskilde. Ifald det også skal være højhastighedstog på denne del bliver udgifter vel nogenlunde ligeværdige og den model jeg har foreslået vil have et langt større passagergrundlag og sikre hyppigere forbindelser end opsplitning på en langsommere timemodel i det østjyske hen over Fyn og så højhastighedstog over Kattegat.
Tankevækkende!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak