Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af steenth, 28/7 2019, 13:49 (1733 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af steenth, 28/7 2019, 14:06

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak