Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 28/7 2019, 15:02 (1733 dage siden) @ steenth

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.

Jeg foreslå en højhastighedsbane. Altså min 300 km/h.
Du taler en fortsættelse af noget som bedst kan betegnes som IC-lyntog med en masse stop i det østjyske, kombineret med en dyr tunnel under Aarhus midtby.
På Sjælland mener du ikke der skal være nogen særlige stop udover København?
I hovedstadsområdet må man bevæge sig rimeligt langt for at komme til Hovedbanegården. 10-20 km eller mere.
Men jyder kan ikke bevæge dig ret langt eller ?
Hvis en højhastighedsbane skal give mening og være attraktiv skal der være få stop og høj hastighed.
Især hvis det skulle være alternativ til Kattegatforbindelsen.

Så området nordvest for Taulov tillader omstigning mellem nord, øst, syd og vest.
Kombineret med en mindre omlægning af eksisterende jernbane ville det blive et attraktivt sted.
At beholde nuværende jernbane til regionaltog for det over de næste 50 år sammenhængende byområde fra Kolding i syd til Aarhus i Nord giver god mening.

Nuværende bane kan ikke laves om til 300 km/h uden større omkostninger og det skulle i givet fald være 4 spor.

Stationen vest for Aarhus skal ikke kun betjene Aarhus midtby men hele det midtjyske område.
Så at køre ind tiæ centrum gennem dyr tunnel giver ikke mening.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak