Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af mpp, 28/7 2019, 22:38 (1727 dage siden) @ Pyloriis

Ikke rigtigt. Toget har (mener jeg) i dag en markedsandel på omkring 30% på Storebælt, men det er jo kun en del af den samlede trafik øst-vest. Alle forslag til nye baner vil givetvist enten overflytte noget trafik eller skabe ny trafik.

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak