Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af steenth, 28/7 2019, 22:46 (1706 dage siden) @ Pyloriis

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.


Jeg foreslå en højhastighedsbane. Altså min 300 km/h.

København - skift i Taulov til ?? - hvordan kommer man så til Vejle og Horsens?
Eller et direkte tog, som er højhastighed til Fredericia, som foresætter til Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus uden skift. Eller et andet togsystem til Esbjerg... Hvis man ikke har en god køreplan til nye spor, så får man ikke nye passagerer til toget.

Du taler en fortsættelse af noget som bedst kan betegnes som IC-lyntog med en masse stop i det østjyske, kombineret med en dyr tunnel under Aarhus midtby.

En tunnel under Aarhus til Randers har nogen foreslået og regnet på. En terminal uden for en by vil virke på samme måde som en lufthavn. Man skal ind til byen for at komme videre i de fleste tilfælge... Tyskerne fx har ikke gjort det. Den nyeste højhastighedsbane Leipzig/Halle-Erfurt-Nürnberg kommer igennem de store byer undervejes. Og jeg ser gerne hurtig tog København-Odense-Aarhus-Aalborg med evt Randers, som ikke skal stoppe i den andre østjyske byer - det andre højhastighedstog.

På Sjælland mener du ikke der skal være nogen særlige stop udover København?
I hovedstadsområdet må man bevæge sig rimeligt langt for at komme til Hovedbanegården. 10-20 km eller mere.
Men jyder kan ikke bevæge dig ret langt eller ?
Hvis en højhastighedsbane skal give mening og være attraktiv skal der være få stop og høj hastighed.
Især hvis det skulle være alternativ til Kattegatforbindelsen.

Uanset Katteforbindelse, så er det svært at betjene alle med gode forbindelser. Men jeg ser kan håndteres gode forbindelser til Odense, så det er let at skifte til højhastighedstog til jyske destinationer.

Så området nordvest for Taulov tillader omstigning mellem nord, øst, syd og vest.

Hvad med forbindelse til andre destinationer? Skal man skifte for at komme til Sønderborg, Esbjerg, Vejle og Horsens., hvor mange af de byer har en størrelse hvor de skal have gode forbindelser.

Kombineret med en mindre omlægning af eksisterende jernbane ville det blive et attraktivt sted.
At beholde nuværende jernbane til regionaltog for det over de næste 50 år sammenhængende byområde fra Kolding i syd til Aarhus i Nord giver god mening.

Enig. Men bør være et mix af tog på den gamle strækning. Det er god plads til.

Stationen vest for Aarhus skal ikke kun betjene Aarhus midtby men hele det midtjyske område.
Så at køre ind tiæ centrum gennem dyr tunnel giver ikke mening

Som jeg skrev tidligere. Så er forbindelserne til resten af området inde fra byen og en satellitstation uden for en by vil forlænge rejsetiden, da skal hen til det sted, hvor forbindelserne videre ud i området er. De fleste busruter ender i byen - tit på den gamle station. Det er der de fleste lokale skal til og de tællere mere i daglige end dem, som skal med toget. Og en tunnel fra Aarhus H kan være option på langt sigt, hvis der bliver grundlag for det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak