Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 29/7 2019, 09:38 (1732 dage siden) @ steenth
redigeret af Pyloriis, 29/7 2019, 09:49

Hvad ville det mon koste at lave en ny regulær højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt, tværs over Fyn ( men via eksisterende banegård i Odense) via ny tunnel under Lille Bælt til ny banegård nordvest for Taulov og direkte nordpå til Aalborg med kun et stop på en ny banegård ved Aarhus hvor man kunne skifte til Silkeborg, Herning, Holstebro og herfra videre mod nordvest.

Tog som kørte 300 km/h og kun stoppede i Ny Ellebjerg, Ringsted, Odense, ny station ved Taulov, ny station ved Aarhus og endelig Aalborg.

Hvorfor stationer langt fra de nye de skal betjene? Hvis der blev grundlag for det, så er det nok bedre med en tunnel under Aarhus imod Randers, som også kan bruges til regionaltrafikken. Det er by til by transport giver genvist. Og Randers er en af de store på øst-kysten.

Med så få stop og god forbindelse i øvrigt til nuværende østjyske jernbane ved Taulov og ved Aarhus er grundlaget for en Kattegatforbindelse vel ikke tilstede?

Taulov er ikke specielt godt - man skal alligevel skifte til anden transport for at komme til byerne. Det bedre at en højhastighedstog kortvarig forlader en højhastighedsbane til at fx betjene Fredericia. Ellers et højhastighedstog kører til Fredericia og betjene stationer op langs østkysten, mens der er direkte tog fra/til København som kun stopper i Odense og Aarhus, som kan forsætter til Nordjylland.

Uenig - Taulov er jo specielt godt. Primært fordi du nemt kan forbinde en ny højhastigshedsbane med eksisterende baner mod syd og nord. Så ja - du kommer måske til at skifte tog. Men du kan komme hurtig til Taulov fra alle dele af landet. Og til forskel for Høje Taastrup som aldrig er blevet en succes, vil en banegård som kan betjene højhastighedstog fra Nord, Øst og på sigt syd og måske Vest - have alle muligheder for at blive en succes. Skift her til "lokalbane" mod Kolding eller nordpå mod Fredericia, Vejle og videre mod Aarhus, hvis det er det du har behov for. Eller bliv i højhastighedstoget til Aarhus Vest og skift her til Aarhus C. eller mod Vest til Silkeborg, Herning, Holstebro og Struer.


Jeg foreslå en højhastighedsbane. Altså min 300 km/h.


København - skift i Taulov til ?? - hvordan kommer man så til Vejle og Horsens?
Eller et direkte tog, som er højhastighed til Fredericia, som foresætter til Vejle, Horsens, Skanderborg og Aarhus uden skift. Eller et andet togsystem til Esbjerg... Hvis man ikke har en god køreplan til nye spor, så får man ikke nye passagerer til toget.

Du taler en fortsættelse af noget som bedst kan betegnes som IC-lyntog med en masse stop i det østjyske, kombineret med en dyr tunnel under Aarhus midtby.

En tunnel under Aarhus til Randers har nogen foreslået og regnet på. En terminal uden for en by vil virke på samme måde som en lufthavn. Man skal ind til byen for at komme videre i de fleste tilfælge... Tyskerne fx har ikke gjort det. Den nyeste højhastighedsbane Leipzig/Halle-Erfurt-Nürnberg kommer igennem de store byer undervejes. Og jeg ser gerne hurtig tog København-Odense-Aarhus-Aalborg med evt Randers, som ikke skal stoppe i den andre østjyske byer - det andre højhastighedstog.

En tunnel ind under Aarhus midtby vil koste en formue og vil ikke bedre på betjeningen af alle dem som bor Vest for Aarhus.

På Sjælland mener du ikke der skal være nogen særlige stop udover København?
I hovedstadsområdet må man bevæge sig rimeligt langt for at komme til Hovedbanegården. 10-20 km eller mere.
Men jyder kan ikke bevæge dig ret langt eller ?
Hvis en højhastighedsbane skal give mening og være attraktiv skal der være få stop og høj hastighed.
Især hvis det skulle være alternativ til Kattegatforbindelsen.


Uanset Katteforbindelse, så er det svært at betjene alle med gode forbindelser. Men jeg ser kan håndteres gode forbindelser til Odense, så det er let at skifte til højhastighedstog til jyske destinationer.

Så området nordvest for Taulov tillader omstigning mellem nord, øst, syd og vest.

Hvad med forbindelse til andre destinationer? Skal man skifte for at komme til Sønderborg, Esbjerg, Vejle og Horsens., hvor mange af de byer har en størrelse hvor de skal have gode forbindelser.

Kombineret med en mindre omlægning af eksisterende jernbane ville det blive et attraktivt sted.
At beholde nuværende jernbane til regionaltog for det over de næste 50 år sammenhængende byområde fra Kolding i syd til Aarhus i Nord giver god mening.

Enig. Men bør være et mix af tog på den gamle strækning. Det er god plads til.

Nej - uenig. Skal vi have flyttet lastbilerne i transit væk fra motorvejen og skal vi have en jernbane til at betjene det sammenhængende byområde som givet vil komme fra Kolding i Syd til Aarhus - og måske Randers - i nord - ja så skal der køre S-togslignende trafik på den nuværende jernbane.
Ny bane lidt inde i landet med station i Taulov og Aarhus Vest vil sikre at mange vil kunne vælge toget med fordel. At blande regionaltog, godstoge og Højhastighedstoge er det samme som at nedlægge jernbanedriften. Intet fremtidsperspektiv i den plan!

Stationen vest for Aarhus skal ikke kun betjene Aarhus midtby men hele det midtjyske område.
Så at køre ind tiæ centrum gennem dyr tunnel giver ikke mening

Som jeg skrev tidligere. Så er forbindelserne til resten af området inde fra byen og en satellitstation uden for en by vil forlænge rejsetiden, da skal hen til det sted, hvor forbindelserne videre ud i området er. De fleste busruter ender i byen - tit på den gamle station. Det er der de fleste lokale skal til og de tællere mere i daglige end dem, som skal med toget. Og en tunnel fra Aarhus H kan være option på langt sigt, hvis der bliver grundlag for det.

Uenig - Højhastighedsbanen skal ikke blot betjene Aarhus! Placerer du en ny Aarhus Vest hvor også togene fra Silkeborg, Herning, Holstebro og måske helt til Struer kommer til for du mange flere potentielle passagerer til Højhastighedsbanen.
Dropper man Kattegatforbindelsen og laver afgang fra København minut tal 00 til Taulov, herfra deler toget sig til Sønderborg og Esbjerg, næste afgang fra København minut 20 til Aalborg, hvor toget deler sig til Hjørring og Frederikshavn og endelig afgang minuttal 40 til Aarhus og videre over Silkeborg til Herning, Holstebro og Struer.
Så ville HELE landet få nem adgang til timedrift til Hovedstaden. Aarhus 2 gang i timen, Esbjerg & Sønderborg 1 x i timen, Taulov & Odense 3 x i timen og Aalborg 1 gang i timen
Og så kunne det laves for ca. 100-110 mia kr.
Lavede man ydermere plads til senere 4 spor fra Taulov til Aalborg ville lastbiler i Transit virkelig aflaste det østjyske motorvejsnet. Måske så meget at man ikke behøvede "Hærmotorvejen".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak