Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 29/7 2019, 12:00 (1732 dage siden) @ steenth
redigeret af Pyloriis, 29/7 2019, 12:14

Det giver stadig mening at bygge timemodellen selvom man også bygger en Kattegatbro. For det første kan timemodellen være klar indenfor 10 år, mens Kattegatforbindelsen nok kommer til at tage 20 år mindst. Derudover er der også alle de forbindelser der ikke ender i København det også giver mening at opgradere. Frekvensen af tog afgøres vel i praksis primært af hvor meget plads der er på Jernbanen – se bare Øresundsbroen der har op til 8 tog i timen. En Kattegatforbindelse vil tilsvarende tillade en hel ny trafik. Om det så er det rigtige at gøre er en anden sag, men trafikken det ene sted kannibaliserer ikke fra det andet sted med projekter på det her niveau.


Den model jeg foreslår vil også kunne være klar om 10 år. Ydermere vil den - såfremt man indkøber tog som kan køre 300 km/h ikke være nævneværdig længere om at køre fra Aarhus til København.


Projekterne til timemodellen er planmæssig klar. Anlægslov til Vestfyn har været i høring og bliver fremsat i næste folketingssamling og den kommer på finansloven. Bane over Vejle fjord er beslutningsgrundlag afleveret og Hovedgård - Hasselager kommer beslutningsgrundlag snart. Det er nu kun op til politikerne om at sætte dem i gang, når de har fået finansieringen på plads.

Derudover er opgradering af Ringsted-Odense til 200 km/t, som er sat i gang.

MEN - hvis man nu kunne lave et mere fremsikret projekt - så er det helt udelukket nu? Og 200 km/h - men kommer ikke til at få mange bilister over i toget!:-|


Hele processen med planlægning tager 3-5 år.... før der kommer anlægslov. Plus der skal findes finansiering,... Vestfyn er finansieret og resten i er i togfonden 2. fase... jeg regner med der er en god vilje med at finde finansiering til de 2 projekter.

Ja - men Timemodellen kombineret med evt. Kattegatforbindelsen og tunnel over Aarhus vil dels ikke give så mange afgange som det jeg lægger op til og dels vil det tage min. 30 år FØR det sker.
Så en udskydelse på 3-5 år gør vel ikke den store forskel hvis man i stedet får noget som er fremsikret - var det ikke bedre?

Principielt kan jeg være ligeglad - jeg kommer næppe til at køre med tog vest for Storebælt om 20-30 år. Men ærgerligt med halve løsninger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak