Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 29/7 2019, 14:48 (1705 dage siden) @ mpp

Tjao, man kan givetvist kører hurtigt til Aarhus over Fyn med nye baner. Det vil dog stadig være et megaprojekt og man vil hurtigt løbe ind i de samme udfordringer som man også har haft med de øvrige baner: nogle frøer her, blød grund der, en gasledning her, en landsby der. Selvom det kunne være smart er det ikke sikkert at det praktisk "lige" er til at lave en bane til 300 km/t. Derudover gør det stadig det samlede net sårbart overfor nedbrud rundt omkring (selvom det selvfølgeligt dobler antallet af skinner fra 2 til 4).

Man vil givetvist skulle lave nogle ændringer i timemodellen med en Kattegatforbindelse, men det er sådan set ikke det helt store problem. Kattegatforbindelsen vil skabe en helt ny trafik København–Aarhus og vil nok være fyldt med 70%+ ny trafik. Der vil givetvist stadig være tog der kører sydover, men de vil så i højere grad betjene den trafik der ikke skal hele vejen fra Aarhus til København men kun et stykke (eller også vil de bare være billigere at køre i).

Kattegatforbindelsen gavner kun dem som bor i og omkring Aarhus og nord for Aarhus såfremt de kan komme til Aarhus med toget.
Man skal ikke mange kilometer syd for Aarhus før mange vil tage deres bil. Thi antal tog i Timemodellen vil være færre grundet Kattegatforbindelsen.

Sårbarhed - den er alt andet lige større ved Timemodellen og en evt. Kattegatforbindelse.
For det første vil der kun være 2 spor over Fyn til Aalborg.
Man skal tilpasse højhastighedstog (som om 20 år vil være rimelig langsom efter den standard Europa vil have på jernbaneområdet til den tid) og regionale tog.
Man vil ikke have plads til at flytte transitlastbiler over på jernbanen. Færre langs de østjyske byer vil vælge et langsommere tog til Sjælland - så alt i alt ender det med at man skal bygge "Hærmotorvejen" for at tilfredsstille lastbiler og alm. bilister.

Men jeg er enig i at en Kattegatforbindelsen vil tage en meget stor del af passagerne fra Aarhus og nordpå. Som nævnt til skade for dem i Sønderjylland / trekantområdet og på Fyn som får færre højhastighedstog simpelthen fordi der ikke er passagerer nok til at køre mere end 1 x i timen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak