Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 29/7 2019, 21:10 (1731 dage siden) @ Frank Poulsen

Hvad får dig til at tro at dit kæmpe projekt med nye baner hele vejen over Sjælland Fyn og op gennem Jylland og store nye banegårde kan være hurtigere færdig end et kattegatbro? Dit projekt vil da tage mindst lige så lang tid hvis ikke længere. Der har slet ikke været nogle forundersøgelser på dine tanker, ud over dine. Så al planlægning osv vil selvfølgelig tage noget længere tid end du lige forestiller dig, hvis man beslutter sig for det. Så jeg har meget svært ved at tro det er hurtigere. Om det er bedre, hmm det har jeg også min tvivl om. Nogle delelementer måske. Og selvfølgelig optimalt med det hele. Men nej jeg tror ikke på den, også fordi Kattegat forbindelsen kommer til biler og det vil (i mine øjne) være tosset at ødelægge muligheden for at få banen med der når man nu bygger den.

Jeg noteter mig at du trods skriver " Og selvfølgelig optimalt med det hele"

En af de væsentligste begrundelser for Kattegatforbindelsen er øget mobilitet og muligheden for at bo i Aarhus og arbejde i København.

Men er det et godt formål?
I disse tider med flyskam og folus på vores transport - tror vi så at mon 30-40 år at man vil acceptere sådanne afstande med hjem og arbejde?
Jeg er ikke så sikker.
Men derfor kan vejdelen stadig være en god ide fordi den sparer mange kilometer og modvirker en udvidelse af den fynske motorvej til mere end 2x3 spor.

Ny bane over vestfyn er på vej. Så her mangler blot tunnel under Lille Bælt.
Ny bane ved Vejle og bro kan droppes og ligeledes udretning længere nordpå.
Så her og nu er det ny bane fra Lille Bælt og nordpå. Ikke en umulig opgave.
Senete hvis behovet er der - ny tunnel under Store Bælt og måske 2 ekstra spor mellem Taulov og Aarhus vest.
Jeg har svært ved at se det ikke er en win win og kan gennemføres uden at chikanere den nuværende trafik i det østjyske.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak