Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Negativitet Billundbanen - Elektrificering og Togfonden (Generelt)

af Pyloriis, 30/7 2019, 08:22 (1703 dage siden) @ Poul Brandt

Ny bane over vestfyn er på vej. Så her mangler blot tunnel under Lille Bælt.
Ny bane ved Vejle og bro kan droppes og ligeledes udretning længere nordpå.
Så her og nu er det ny bane fra Lille Bælt og nordpå. Ikke en umulig opgave.

Der er undersøgt en bro over for Lille Bælt med bane, som en forlængelse af bane fra Vestfyn og de har skitser til at føre banen op til Vejle Fjord - dvs man kan simpel senere lave en 300 km/t bane fra nord for Vejle til Odense. Og man kunne forsætte med en bane uden om Horsens som kan lukket hulen imellem Hovedgård og Vejle. Man kan udbygge banen i bider efterhånden som behovet kommer.

Nej, det er ikke sikkert man "simpelt senere kan lave 300 km/t fra Nord for Vejle til Odense". For hvis man vælger bro over Vejle fjord, kan den kun med enorme omkostninger opgraders til 300 km/t. Landanlæggene skal simpelthen flyttes/udrettes. Forbindelsen bliver nemlig ikke forberedt for 300 km/t.
Omvendt er linjeføringen for tunnelen forberedt for 300 km/t (så vidt jeg kan se), men selve tunnelen er ikke forberedt for 300 km/t, så vidt Vejdirektoratet ved. De har nemlig ikke undersøgt det.
Jeg prøver af al min magt at gøre transportordførerne opmærksomme herpå. Men det er svært at få dem til at se længere frem end Togfonden. - De sidste 4 år har det jo drejet sig om overhovedet at "holde Togfonden i live", som Andreas Steenberg har skrevet til undertegnede.

På samme måde er i VVM for ny bane på Vestfyn kun forberedt for 265/285 km/t. Så heller ikke her kan der køres med 300 km/time, uden nærmest at skulle anlægge en helt ny bane.

Poul

Om 30 år vil man med hovedrysten betragte de beslutninger vi træffer / har truffet omkring jernbanedrift i Danmark.

Ingen ambitioner om at få flyttet bilister over i toget. :-(

Ingen ambitioner om at lave et sammenhængende østjysk lokalbane / S-tog net.:-(

Ingen ambitioner om at få flyttet godstrafik fra lastbiler i transit over på skinnerne.:-(

Ingen ambitioner om at få højhastighedstog på 300 km/h.:-(

Man fortsætter i de vanlige spor - vi ved bedst ( IC4 / Ringsted Station / signalprogram)
Det gælder DSB / Banedanmark / Trafikordførerne omend flere af disse sikkert har en anden agenda.:-D

Man kan næsten sige der er lidt Boris Johnson over det. Mange fine ord uden indhold og uden realisme for det som det virkelig drejer sig om! :-P
Nå det sidste var blot en association ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak