Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De stakkels passagerer - også fra Hamborg og nordpå (Generelt)

af XAL Olesen, 30/7 2019, 08:40 (1704 dage siden) @ sj51

Den modsatte ved går det også galt gang på gang. Læs bare her:

1) ANKOMST TIL HAMBURG OG SÅ NORDPÅ kan være en prøvelse. Fra juli 2018 til og lørdag 27/7 2019 er jeg kommet til Hamburg sydfra og skulle videre nordpå. Enten via Fredericia eller Rødby mod København H ikke mindre end 5 gange. Og desværre har der været bøvl hver gang. Lige fra et aflyst togsæt hvor aircondition var brudt sammen og derfor ikke måtte have passagerer med til København. Så står man der og kan ikke få hjælp af hverken DSB eller DB. Så er der alle de gange hvor toget er forsinket, ankommer i et andet spor, ikke har vognnummer eller pladsnumre på toget osv., osv. Jeg kom til Hamburg Hbf lørdag eftermiddag. Og her er bare en meget kort opremsning af de problemer jeg og ca. 360 andre passagerer oplevede den eftermiddag. Allerede før ankomst til Hamburg Hbf kan jeg se at der holder nogle IC3 togsæt på klargøringsarealet til Hamburg Hbf. Herligt. Vi ankommer og jeg går op balkonen hvor man kan overskue info-tavlerne.

2) På info-tavlen ved spor 6 står der at toget til Aarhus/Fredericia er forsinket 20 minutter pga. forsinket klargøring („verspätete Bereitstellung“). Altså forventet afgang 15:12 i stedet 14:52. Info-skærmen på spor 6 viser at der kun er én togdel med 1. klasse og én togdel med 2. klasse. Dette selvom toget består af 2 togsæt.

3) Klokken 14:55 forsvinder teksten på info-tavlen på spor 6. I stedet er afgangen flyttet til spor 8. At se ca. 360 passagerer flytte sig fra spor 6 til spor 8 er som at se lemmingerne kaste sig i havet.

4) Spor 8 info-tavlen indeholder næsten den sædvanlige tekst. Men nu er IC 384 er forsinket 35 minutter pga. „verspätete Bereitstellung“.

5) Klokken 15:15 skifter info-tavlen på spor 8 pludselig tekst. Nu er IC 384 forsvundet og i stedet står der at kl. 15:25 kommer der et ICE 1600 fra München Hbf. Det er dog 10 minutter forsinket. Så går der panik i folk. Mange forsøger at se om der står noget på info-tavlen på det oprindelige spor 6. Nogle begynder at løbe tilbage til spor 5, for der er kommet et enkelt IC3 togsæt i spor 5. Der er lidt panik på perronen. For hvordan kan ICE 1600 ankomme til perron 8 samtidig med at IC 384 skal holde der?

6) Der går nogle minutter. Alle er i vildrede. Pludselig vender den gode gamle tekst tilbage kl. 15:20. IC 384 er stadig 35 minutter forsinket pga. „verspätete Bereitstellung“og skal altså afgå kl. 14:52 + 35 minutter = kl. 15:27.

7) Så sker det utrolige. Kl. 15:22 ruller IC 384 ind på spor 8 bestående af to (2) IC3 togsæt. Først vogn 81 og 82. Så vogn 61 og 62.

8) Igen vild panik. For halvdelen af passagererne inkl. undertegnede har pladsbilletter til vogn 71 og 72. Det tyske perronpersonale mener at der er tale om en fejl. Så vi tager chancen og entrerer togets vogn 61 i håb om at der er tale om en fejl. Det kunne jo være at DSB havde indsat et tog fra Hamburg til Århus med 3 IC3 togsæt og ved et uheld havde glemt vogn 71 og 72 på klargøringsområdet i Hamburg.

9) Hurra, hurra. Klokken 15:31 kører toget med mange stående passagerer. Bl.a. en svensk familie på 6 personer der rejser på 1. klasse. De vidste bare ikke at de man skulle have pladsreservationer på dette tog. Der er heldigvis lidt ledige spredte pladser på 1. klasse i vogn 61 (= vogn 71).

10) Men glæden er kort. Pladsreservationerne over sæderne viser ingenting eller den sædvanlige intetsigende tekst: ”Kan være reserveret”. Kun på dansk selvfølgelig. Det er jo et dansk tog så er det jo lige meget om toget kører med svenske, tyske eller engelsktalende passagerer. Og denne tekst står og blinker hele vejen til den svenske familie og jeg står af i Kolding.
Her slutter bare den første del af min oplevelse. Det fortsætter desværre i samme dur mod København. Men meningen md dette indlæg er blot at fortælle jer brugere at det kan være anstrengende at kommer videre nordpå mod Fredericia/København


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak