Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark (Generelt)

af Ib Jensen, 30/7 2019, 09:01 (1704 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af Ib Jensen, 30/7 2019, 09:12

Ingen ambitioner om at få flyttet bilister over i toget. :-(

Ingen ambitioner om at lave et sammenhængende østjysk lokalbane / S-tog net.:-(

Ingen ambitioner om at få flyttet godstrafik fra lastbiler i transit over på skinnerne.:-(

Ingen ambitioner om at få højhastighedstog på 300 km/h.:-(


Det er svært at bedrive jernbanepolitik i Danmark. Vil man hurtigere frem, bliver man nødt til at rette jernbanen ud forskellige steder og/eller bygge nye strækninger og købe noget materiel, der kan køre 250-300 km/t i timen.

Lasse har mere end én gang på glimrende vis dokumenteret, at jo højere hastighed, jo hurtigere omløb, jo færre rullende materiel-enheder, jo mindre omkostninger, jo mindre billetpriser. Hertil kan kun tilføjes, at jo mindre tid, man skal bruge til transport, jo mere tid kan man være hjemme.

Engang ville Venstre en timemodel, men det har man selv glemt alt om - uden dog at have opsagt forliget om den første timemodel. Heldigvis kan selv en liberal avis som Jyllands-Posten se det fornuftige i at rette jernbanen ud/bygge nyt og indføre højere hastigheder.

Men lige så snart man vil rette jernbanen ud, starter hylekoret: Vejle er det grelleste eksempel. Den nye timemodel vil for Vejles vedkommende betyde hurtigere tog både mod nord og mod syd/øst. Men det fatter man ikke, eller også VIL man bare ikke fatte det. Det er faktisk mere synd for Skanderborg og Hobro, der mister de hurtige direkte tog til/fra København. Som timemodellen ser ud lige nu.

At borgerne i Solbjerg hyler op, er helt naturligt. Men det er atomkraftdebatten om igen: Vi vil (måske) godt; men den skal ikke ligge i vores baghave.

Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.

Men også Kattegatforbindelsen misforstås af nogle. At påstå, at den kun kommer folk i Aarhus eller nord derfor til gode, er blot til at ryste på hovedet af. Kig selv på Danmarkskortet: Alle danskere, der bor på Sjælland og som skal til Midt- og Nordjylland og omvendt, vil få glæde af den forbindelse. Og her taler vi altså om millioner af danskere, der vil få kortere rejsetid.

Og så må man acceptere, at hver af de faste forbindelser, kommer forskellige dele af Danmark til gode. Fyn, trekantsområdet, Esbjerg, det meste af Sjælland m. m. har stor glæde af Storebæltsforbindelsen. Sjælland (og Norge/Sverige/Tyskland) vil få stor glæde af Femernforbindelsen og Kattegatforbindelsen vil så give andre dele af landet tilsvarende fordele.

Men nogle gange er det som om, der går Ole Stavad-misundelse i den: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak