Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark (Generelt)

af Pyloriis, 30/7 2019, 13:07 (1731 dage siden) @ Frank Poulsen


Den hysteriske debat om Kattegatforbindelsen med eller uden jernbanespor (eller med eller uden asfalt for den skyld) er debatten om Storebæltsforbindelsen om igen. Vil man rive Storebæltsforbindelsen ned i dag? Nix. Hvis Kattegatforbindelsen stod der i dag med jernbanespor, ville man så rive den ned? Nix - heller ikke selv om den fælles kasse i nogle opstartsår måske skulle smide nogle finanslovskroner i den årligt, for at få den til at løbe rundt. En Kattegatforbindelse vil ændre Danmark for bestandigt og vil have implikationer for hele det danske samfund - også implikationer, som ingen regnearkdreng den dag i dag kan forestille sig.


Et fantastisk indlæg! Især det med at en Kattegatforbindelse på sigt vil få nogle helt andre betydninger end nogen regnearkdreng kan regne sig frem til! Ofte noget jeg egentlig går ind for i de store projekter. Selvfølgelig skal man regne lidt på det, men man skal også passe på man ikke regner alt i atomer. Udregninger kan sikkert alligevel regnes og tolkes på både den ene og anden måde, afhængig af hvad man nu ønsker, ligesom statistik kan forstås på flere måder afhængig af hvem der skal bruge oplysningerne og til hvad. Så ofte handler det om hvad man vil og ikke kun økonomi. Øresundsbroen var også en fiasko de første år, husker indslag om der kørte ingen biler på den, men det er mig bekendt nu mange år siden man tænkte sådan. Og igen kunne det være sjovt at man viser nogle beregninger for Vejle Fjord broen da man vedtog den? For Farø broen? For andre broer og infrastruktur projekter. hvor mange af disse beregninger gennem tiden har overhovedet passet og hvilke har reelt været mindre brugt end beregnet? er det ikke næsten altid mere?

Du har jo selv besvaret spørgsmålet i og med at du skriver "Udregninger kan sikkert alligevel regnes og tolkes på både den ene og anden måde, afhængig af hvad man nu ønsker,"
Men som udgangspunkt er der oftest modstand mod forandring.
Men alle de nævnte broer er da et fremskridt med og uden jernbane.
Det er nok 90% enig i.
Og det gælder også Kattegatforbindelsen.
Men som Steenth påpeger er han (som undertegnede) ikke så sikker på værdien af en jernbanedel.
Fra min synsvinkel fordi en pæn stor del af det jyske område bliver tabere i spillet om højhastighedstog til fordel for Aarhusområdet og især nordpå. Samtidig er tidsgevinsten beskeden i forhold til en reel højhastighedsbane over Fyn.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak