Kattegat med 320+ i timen (Generelt)

af mpp, tirsdag 30. juli, 2019, 23:13 (26 dage siden)

I en anden tråd blev muligheden for at nogle private ville bygge og drive en bane over Kattegat med 320/380 km/t og det gjorde mig nysgerrig efter hvad det er de ser som det offentlige ikke ser.

For passagerene er det givetvist bedre at køre så hurtigt som muligt, men hvad ville være et realistisk servicescenarie? Hvert tog ville umiddelbart kunne køre tur-retur på 2 timer ville betyde at man kunne klare sig med en relativt lille flåde, men det ville vel være sårbart ift vedligehold? Har man en større flåde kunne man køre videre men det ville vel være svært at have den samme forretning (per time) Aalborg-Aarhus som Aarhus-København eller lignende (både når man tæller gennemkørende passagerer eller passagerer der kun skal med noget af vejen). Derudover er der vel et dilemma med hvor tæt på København banen starter? Man kunne måske føre den langs Holbækmotorvejen helt til den nye bane, men så skal man pludseligt bygge hvor der er tæt.

Jeg er med på at det kunne være fedt at køre så hurtigt i tog mellem København og Aarhus men jeg kan ikke lige forstå at private synes det kan være en god forretning hvis staten ikke kan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen