Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen (Generelt)
apropos "den manglende viden" - lidt fakta (måske)
På Transportministeriet hjemmeside findes noget materiale, blandt andet dette;
https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/strategisk-analyse-af-kattegatforbindelse
af baggrundsnotatet benævnt "Kattegatbanen" ses hvilken rejsetidsforbedringer som kan opnås (side 21), godt nok med både en Kattegatforbindelse og en Timemodel (lidt fup og svindel?).
Regner man lidt på de tal som analysen fra 2015 angiver med 15.800 daglig rejsende via Kattegatforbindelsen og halvdelen skønnes at være pendlere (=7.900) og den anden halvdel privatrejsende og erhvervsfolk (16%-> sv.t. 1.264 passagerer) og køre toget med 2 afgange i timen mellem kl. 05. og 01 (i alt 20 timer) vil der være privatrejsende og erhvervsfolk fordelt ligeligt på disse 20 timer og ydermere fordelt på 2 afgange i hver retning sv.t. 7.900/20/2/2= 99 passagerer i hvert tog.
I tidsrummet mellem 6 & 8 morgen og 15.30 eftermiddag til 18.00 øges det selvfølgelig med alle pendlere.
Det vil betyde at disse afgange vil få (såfremt lige mange rejser mellem Århus-København / København-Aarhus) 7.900/10 afgange i hvert retning/2= 395 passagerer i hvert tog.
Om det er imponerende og kan forsvare en merudgift på 60 mia.kr. ved jeg ikke.
De "privatrejsende" udover oplevelsen af turen ud over vandet og Samsø - er nok ligeglad med om turen tager 20-25 min kortere end via Fyn.
Så reelt er det "hensynet" til 7.900 pendlere og de måske 20-30 minutter som spares via Kattegat. Nogle dyre minutter!
Mon ikke der er mange daglige pendlere som vil synes at de 60 mia kr som jernbanedelen vil koste kunne bruges bedre på anden kollektiv transport?