Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 320+ i timen (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/7 2019, 12:49 (1703 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Glemte lige....

I et notat jeg fandt i bunken (husker ikke forudsætningerne og det er sikkert noget jeg selv har "klasket sammen" uden jeg har fået kaffe nok) var rejsetiden København - Aarhus via Kattegat sat til 59 min for 250 km/t og 45 min for en 380 km/t løsning. Ved at bruge svenske KTHs tommelfingerregel for passagervækst i forhold til rejsetidsgevinst, vil man med 250 km/t få 112% flere rejsende end i dag og 128% med 380 km/t. Da man (for eksemplets skyld) kan nøjes med to 380 km/t togstammer mod tre 250 km/t togstammer for at opretholde timedrift på strækningen vil omkostninger til vedligeholdelse, anskaffelse og personale være 50% lavere for 380 km/t tog (meeeget store træskolængder). Om det giver menng ift energiforbrug og infrastrukturomkostninger, må andre og mere grundige analyser vise.
For fuldstændighedens skyld, skal der i dag anvendes otte togstammer til timedrift København - Aarhus. Med 200 km/t reduceres dette til syv, med "Timemodellen af 2009 forliget" reduceres dette til seks, mens den "fulde Timemodel" gør det muligt med fem togstammer.

Forskellen mellem ZEFIRO tog til (200) 250 km/t og 380 km/t er primært designet på fronten (og så antallet af banemotorer, bremser og deslige). Som det måske anes herunder er selve vognkassen og toget det samme. Den mere og mere aerodynamiske front "æder" de første sædegrupper (man går fra 3 via 2½ til 2 vinduespartier foran forreste dør....)

Lasse

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak