Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Manglende viden om Kattegatforbindelsen - igen igen (Generelt)

af tgpsen, 1/8 2019, 11:08 (1702 dage siden) @ Pyloriis

apropos "den manglende viden" - lidt fakta (måske)

På Transportministeriet hjemmeside findes noget materiale, blandt andet dette;

https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/strategisk-analyse-af-kattegatforbindelse

af baggrundsnotatet benævnt "Kattegatbanen" ses hvilken rejsetidsforbedringer som kan opnås (side 21), godt nok med både en Kattegatforbindelse og en Timemodel (lidt fup og svindel?).

Regner man lidt på de tal som analysen fra 2015 angiver med 15.800 daglig rejsende via Kattegatforbindelsen og halvdelen skønnes at være pendlere (=7.900) og den anden halvdel privatrejsende og erhvervsfolk (16%-> sv.t. 1.264 passagerer) og køre toget med 2 afgange i timen mellem kl. 05. og 01 (i alt 20 timer) vil der være privatrejsende og erhvervsfolk fordelt ligeligt på disse 20 timer og ydermere fordelt på 2 afgange i hver retning sv.t. 7.900/20/2/2= 99 passagerer i hvert tog.

I tidsrummet mellem 6 & 8 morgen og 15.30 eftermiddag til 18.00 øges det selvfølgelig med alle pendlere.
Det vil betyde at disse afgange vil få (såfremt lige mange rejser mellem Århus-København / København-Aarhus) 7.900/10 afgange i hvert retning/2= 395 passagerer i hvert tog.
Om det er imponerende og kan forsvare en merudgift på 60 mia.kr. ved jeg ikke.

De "privatrejsende" udover oplevelsen af turen ud over vandet og Samsø - er nok ligeglad med om turen tager 20-25 min kortere end via Fyn.

Så reelt er det "hensynet" til 7.900 pendlere og de måske 20-30 minutter som spares via Kattegat. Nogle dyre minutter!

Mon ikke der er mange daglige pendlere som vil synes at de 60 mia kr som jernbanedelen vil koste kunne bruges bedre på anden kollektiv transport?


Prøvede at regne lidt på hvad samfundet giver i tilskud pr time til disse pendlere.
Hvis vi antager at der er 10.000 pendlere dagli som hver sparer ½ time i hver retning (=1 time daglig) på 220 arbejdsdage og vi blot sætter tidsperioden på 50 år. og merprisen på at tilføje jernbanen (ca. 60 mia 2018 kr).
Så giver det med en anlægspris på 60 mia. kr og 10.000(pendlere) * 220 (timer årlig pr. pendler) * 50 år = 545 kr. pr. pendler pr dag i tilskud. Sættes jernbanen til at holde i 100 år er tilskuddet 273 kr.

60000000000 kr. / (10.000(pendlere) * 220 (timer/år/pendler) * 50 år) = 545.45 kr. / time

Lad os håbe de arbejder i de timer, til en god løn.

De rigtige besparede tider er her.

Sådan kan man jo ikke regne - eller kan man ? :-|

Næh, for der meste af pendlingen vil være nyskabt. Altså er der ingen forbedring af pendlingstiden. Det er jobskabelse som følge af broen der er interessant.

Tallet skal jo holdes op mod hvad f.eks. de vel nok 80.000 daglige pendlere (ud af de 135.000 køretøjer) som i morgen- og eftermiddagstrafikken på Køge Bugt motorvejen nemt bruger 1/2-3/4 time x 2 dagligt i mertransport til og fra arbejde.
Hvis man over 50 år havde brugt et tilsvarende beløb til disse 80.000 daglige pendlere (545 kr pr. time) ville det betyde at samfundet skulle have anvendt 497 mia. kr.
Sikken en motorvej der kunne laves for de penge.;-)

Nå det var kun lidt for sjov på en regnvejrsdag:-P :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak