Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anvendelse af EA-lokomotiver efter 2004 (Var: De stakkel...) (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, 3/8 2019, 12:03 (1722 dage siden) @ andersj

Jo, DSB solgte de fleste af de tilbageværende til Bulgarien i 2007 efter at de havde været hensat i et par år. Der var kun minimalt brug for elektriske lokomotiver til bl.a. nattoget og enkelte regionaltog mellem Ringsted og København/Helsingør. Så det var faktisk en god beslutning at sælge dem, da de nok ellers ville være blevet ophugget. Øresundstogene overtog jo deres job på Kystbanen, og der var og er ikke ledninger til Nykøbing F eller Kalundborg.

Men Erling har vel en idé til hvor de kunne have kørt henne fra 2004 hvor en del blev hensat?

Østerport/København - Ringsted/Slagelse i stedet for litra ME.
Odense - Fredericia i stedet for litra MR og MF.
Fredericia - Padborg i stedet for litra MR.

Alt sammen elektrificerede ruter, hvor der blev (og bliver) brugt dieseltog.

Litra EA kunne også have været brugt i stedet for litra ET i de Kystbanetog, der vendte i Københavns Lufthavn, Kastrup. Så kunne de frigjorte ET-sæt have været brugt som en tiltrængt værkstedreserve, for ET-sættene var allerede dengang plaget af fejl på døre, traktionsanlæg og koblinger.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak