Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EUs 4. jernbanepakke (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 3/8 2019, 13:42 (1721 dage siden) @ Rail


Nej tænk hvis din arbejdsgiver vandt...


Ja, sikke problematisk det ville blive...


Undrede mig blot over at du som salgsdirektør offentligt udtaler det når I deltager i udbuddet.
Men hvis I vinder tænker jeg ikke at det er det I skriver i pressemeddelelsen ;)

Jeg udtaler mig ikke offentligt med hverken titel eller for den virksomhed jeg er ansat i. Jeg udtaler mig endda i min ferie og fra mit private login (jeg har faktisk ikke engang et firma login hertil). Når det er sagt, så er selve tilbudsarbejdet overleveret til vores tilbudsorganisation, og jeg er ikke involveret i tilbudsarbejdet til DSB. Derudover er der strenge "compliance" regler, for hvad medarbejdere må sige og ikke sige i såvel arbejdstid som fritid, og jeg har naturligvis tilladelse til at skrive, hvad jeg gør herinde i eget navn - men der er også mange ting, som jeg ikke skriver eller kommenterer på.

Hvis jeg var involveret i tilbuddet, ville jeg nok skrive lidt mere afdæmpet, og med slet skjult begejstring til, at det kun er min arbejdsgiver, der har forstået DSBs problemer...hvis det altså på forhånd var det, der var vedtaget, at der skulle siges - men så ville jeg også underskrive mig med min arbejdsgivers navn også.

Men jeg forstår forvirringen - den var ikke tilsigtet, og der er da også flere i den danske "jernbanebranche", der mener at professionelt ansatte ikke må skrive eller mene noget personligt om jernbanen i deres fritid.

Jeg mener personligt stadig, at det er noget af en risiko som DSB tager ved at anskaffe tog, inden der er en klar strategi fra ejerne om, hvilken retning man vil have DSB til at gå i - og især når kriterierne for de nye tog er så kendte som de er, og det dermed forholdsvis nemt kan lade sig gøre, at bestille andre tog, der kan positionere sig fra dette...Ultimativt kan der til præsentationen af "Fremtidens tog" på perronen overfor holde et tog med højere komfort og billigere billetter. Det synes jeg er synd for DSB, og DSB fortjener en klarhed over, hvad det er, deres vil med dem. Især når nu staten ikke har færgerederier, taxaselskaber eller busvognmænd.

Udover en strategi for DSB mangler der jo også strategier for hvordan man vil konkurrenceudsætte jernbanen som sådan. Hvad nu hvis regioner og kommuner fik trafikkøberansvaret, og de ikke ville overtage DSBs nye tog? Der er mange ting, der ikke er strukturelt og strategisk på plads endnu - og det bekymrer mig.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak