Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark (Generelt)

af tgpsen, 3/8 2019, 23:40 (1699 dage siden) @ Niels Bak


Omstrømning er ikke så sexet for en (principielt) forudsætningsløs minister som førerløse tog (med kunstig intelligens, uhhhh!).

Endvidere burde Århus have standard-strømmet Odder-banen. Standsende tog (standardstrøm S-tog?) over Samsøbroen kunne så have brugt den (Århus - Odder - Samsø - Kalundborg - Svinninge - Holbæk - Roskilde - København).

Og hvis de var to-strøms, kunne regionalbane-, S-bane-, Pågatågs- og Øresundstogs-nettene slås sammen og udbydes sammen.


Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.

Der er altså ingen som helst grund til at rode de to baner sammen - det giver blot en ringere drift for begge dele.

Jeg kan endda foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom etsporet bane vest for Holbæk.


Og omstrømning af S-banen - tja hvis man har en masse penge i overskud, som man ikke synes man skal have særligt meget ud af.

Det vil give masserabat på materielindkøb.

Og omstrømning vil koste en god del af det samme som elektrificering fra ny. Nye ophæng, nye ledninger, nye omformere...

Nye isolatorer, men de samme master.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History
'On 3rd Feb 1925, the first EMU Service was started from Victoria Terminus (now Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus) to Coorla Harbour (now Kurla) on the Central line which was run on 1500 V DC traction and also started on the Western line from Churchgate to Borivali on 5th Jan 1928.[6] By 2016, the entire network had been converted to 25 kV AC traction.[7]'
mao. deres historie er ganske den samme som S-banens, bortset fra S-banens hidtil udeblevne omstrømning: Baner i nærheden af den store by elektrificeres med 1500 V =, fjernbanerne elektrificeres derefter med 25 kV ~, 1500 V = banerne omstrømmes af standardiseringsgrunde til fjernbanestandard.

siger meget lidt om de københavnske forhold, hvor det er to togsystemer som man helst vil holde adskilt for at forsinkelser mv ikke breder sig ind på S-togsnettet...

Cirkulært. Og inden du går i gang med at hævde at Nordbanedelen af Boulevardbanen var tænkt som en 'nærbane' fra starten i 1917, voilà:
https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=n%C3%A6rbane
Ordet 'nærbane' er ikke dokumenteret tidligere end i 1942.

S-banens høje funktionalitet er baseret på ens tog i tæt togfølge og på et lukket system hvor forsinkelser udefra ikke breder sig ind på den tæt trafikerede S-bane.

Den er tæt trafikeret i centrum, hvor der er fire spor der er uens udnyttet på grund af de forskellige systemer.

Så andre tog skal alligevel holdes ude af det system, med mindre man vil ødelægge det.

Ja, i centrum skal de, bortset fra at tog Hillerød - Køge flyttes til de fhv. fjernspor. Og det bliver de.

Hvis man synes at nogle af S-togene skulle kunne køre ud på den øvrige bane til fx Roskilde, så er løsningen ret enkel og meget billigere end omstrømning - nemlig tostrømstog.

Hvorfor ikke tre-strøms, som kunne befare den anden side af Øresund?
Og:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History
"On 3rd Feb 1925, the first EMU Service was started from Victoria Terminus (now Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus) to Coorla Harbour (now Kurla) on the Central line which was run on 1500 V DC traction and also started on the Western line from Churchgate to Borivali on 5th Jan 1928.[6] By 2016, the entire network had been converted to 25 kV AC traction.[7]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Central_line_(Mumbai_Suburban_Railway)#Electrification
"CR converted the Central line from the previously used 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 5 May 2013 from Kalyan to Khopoli and Kalyan to Kasara.[9] Electrification on the Lokmanya Tilak Terminus-Thane-Kalyan section was completed on 12 January 2014.[10] The entire route between CSMT to Thane was converted from 1500 V DC electrification to 25,000 V AC on 8 June 2015; thus completing the entire Central line search.[11][12]

The conversion was expected to reduce maintenance-related failures The AC electrification system needs lighter overhead wires than that of DC, which has thicker and heavier contact wires and pantographs that are prone to fast wear and tear. The railway is estimated to save around ₹120 crore annually from reduced transmission loss and regenerative braking, and conserve 33% energy as a result of the conversion.[11]"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak