Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen ambitioner for jernbanen i Danmark (Generelt)

af tgpsen, 4/8 2019, 14:36 (1717 dage siden) @ steenth

Sig mig har du kigget på Odderbanens forløb? Kan du i ramme alvor foreslå at koble en ny milliarddyr højhastighedsbane på en langsom snoet etsporet bane som kringler sig igennem en hel række landsbyer syd for Århus? Selv som supplement til en højhastighedsbane for standsende tog er den stort set værdiløs, idet den vil berøve ikke-gennemgående tog med stop i Holbæk, på Samsø mv en hurtig forbindelse ind til Århus til glæde for nogle få passagerer som skal af i Tranbjerg.

I Odder, mener du.

Næ Tranbjerg. For hvis det bare handler om Odder så er der da ingen grund til at jage hastighedstogene ind ad den gamle lokalbane.

Andet end at standsende tog ville tage plads op på højhastighedsbanen.


Skal dem med intercity/regionaltog over på en bane, hvor kapaciteten er fuld udnyttet til Letbanetog. Dem, som har kigget på linjer til Kattegatforbindelsen regnet med et togsystem som stopper imellem København og Aarhus stopper i Roskilde, Holbæk, Kalundborg, Samsø og Odder. Skal de ikke have hurtig mulighed for at kommet til Aarhus end at bruge tiden på en langsom letbane med 75 km/t, når muligheden er 200 km/t.

Men du demonteret en uvidenhed her.

Jeg var ikke bekendt med køreplanen for letbanen, nej.

Der er god kapacitet på banerne til/fra Kattegatforbindelsen - de regner kun med 3 i timen...

Hvortil du vil lægge lokaltog med formodentlig samme frekvens, som på gr. af lavere hastighed vil tage to kanaler pr. stk, altså 6 ekstra i timen. Det var du formodentlig vidende om?

En station til de standsende tog i nærheden af Odder ville være en fin ide, især hvis man kunne få forlænget letbanen ud til den. Med et let skift. Det giver mening.

Ok. Evt. en shunt til Skanderborg til tog Kbh - Herning etc, hvis de ikke bliver for sure i Århus.

Den skal nok rettes ud. Det ville give direkte 'expresstog' Århus - Odder.


Du ikke kender vist ikke Odderbanen....

Den må ikke rettes ud?

Altså vil du have omstrømmet den gamle bane eller vil du bygge en ny? Og hvorfor er det lige at en velfungerende lokalbane, som servicerer alle de betydende bysamfund i området pludselig skal lægges om, så den ikke længere gør det?

Jeg vil ikke insistere.


Jeg er enig - Odderbanen er en lokalbane... og det bedst at være en lokalbane.

Det er ikke fordi det ikke er ladsiggørligt, men det giver bare ikke ret meget gevinst i forhold til udgiften.

Det gør at S-banen, Sjællands regionalbaner, Øresundstogene og Pågatågen kan betjenes af to to-strøms serier. Det giver en voldsom besparelse i anskaffelse og vedligehold.


Men du for en dårlige betjening. S-tog er ret effektiv drevet, fordi det er et lukket system. Dine planer giver længere rejsetid (pga. regionaltog har længere stoptider og dårligere acceleration) - færre tog.

Hvad jeg foreslog gennemført er:
1. Omstrømning af S-banen (giver ingen sammenblanding)
2. Flytning af S-banens rute på den nu 4-sporede strækning til de yderste spor (giver ingen sammenblanding)
3. Flytning af Køge - Hillerød linjen til 'fjernbanesporene' (giver sammenblanding)
Bemærk: jeg flytter ikke regionaltog ind i S-togsystemet, men omvendt S-tog løb ind i regionalsystemet. Altså bliver der ikke længere rejsetid.

Og at man har gjort det andre steder, hvor man har haft gevinst af at alt blev samme standard, fordi det basalt set var dele af samme togsystem,

Næh, det var det ikke.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mumbai_Suburban_Railway#History

nu
Adskilte togsystemer fungere bedre..... Det er lettere at overskue... Du vil slå systemer sammen...

Åbenbart er de ikke bekendt med dine højstemte visdomsord i Mumbai. De har slået deres systemer sammen og lader til at være fornøjede med det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak