Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanen i Danmark år 2040 (Generelt)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/8 2019, 16:30 (1716 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Poul Brandt, 5/8 2019, 17:20


Gevinsten ved en Vejle-fjord forbindelse er højere end ved en ny Lillebæltsbro, hvis man regner med antal minutter sparet pr investeret milliard.


Man skal formentlig på et tidspunkt "alligevel" lave en ny jernbanebro over Lillebælt, og samtidig er der et vis pres for at øge motorvejskapaciteten i området. Vejdirektoratets 2015 undersøgelse er netop på forlængelse af den nye jernbane over Fyn til et punkt ved Vejle men også en del km ny motorvej. Tidsbesparelsen for tog er den samme som for Vejle Fjord Broen, men tidsbesparelsen kan forventeligt også komme tog til Esbjerg og Sønderjylland til gode, mens økonomien som sagt også indeholder ny motorvej.
Til gengæld vil det nok være lidt omsonst at lave både Lillebælt og Vejle Fjord, så jeg tror faktisk mere på Lillebælt :-)

/Lasse


Lasse, der er vi uenige.

For det første er Togfond partierne stålsatte på at gennemføre Togfondens projekter. Og skal der ændres noget i et sådant forlig, skal alle parter være enige. Enhedslisten er principielt imod ethvert projekt som fremmer biltransporten, og de er som bekendt med i Togfondforliget, og vil derfor under ingen omstændigheder bytte Vejle fjord forbindelsen med en ny kombineret Lillebæltsbro. (Af samme grund er de imod Femern forbindelsen og Kattegatforbindelsen).

For det andet koster alene jernbanedelen af en ny Lillebæltsbro i mest optimistiske optik 10,4 mia. kr. (Se nedenfor), mens Vejlefjord (tunnel) koster 5,2 mia. kr. - Og jeg har svært ved at forestille mig at man lige kan fremtrylle 5 mia. kr. ekstra til jernbanen, foruden de ca. 6,3 mia. kr. som bildelen koster. (Den samlede pris for en ny kombineret Lillebæltsbro i 2019 priser er omkring 16,7 mia. kr.).

For det 3. vil det optimale for jernbanen være begge projekter, hermed kan man ad åre nå ned på 45 minutter Odense-Aarhus ved opgradering til 300 km/t. (Min kæphest)

Poul

Beregning:
Fra Transportministeriets strategiske analyse ”LILLEBÆLT - NY BANE OG VEJFORBINDELSE” med 2013 priser inklusiv 50% tillæg NAB og uden brugerfinansiering:
Udgiften ved at opføre en ren jernbaneforbindelse er side 41 beregnet til 8,9 mia. kr. for tilslutning ved Pjedsted. Ekstra prisen for i stedet at føre jernbanen frem til Brejning kan findes af forskellen på anlægsbudgettet i tabel 8.1 og 8.2 dvs. 14,89 - 13.25 = 1,6 mia. kr.
Men da anlægget af forbindelsen udløses af at det er bilisterne, der har behov for den, kan man evt. fratrækkes besparelsen ved at anlægge forbindelsen som en kombineret bro frem for 2 separate broer. Denne besparelse er side 41 opgjort til 1,2 mia. kr.
Jernbanens andel af budgettet for den kombineret forbindelse kan derved beregnes til 8,9 +1,6 -1,2 = 9,3 mia. kr. Fremskrevet med 2% pa. til 2019 priser findes budgettet at være 10,4 mia. kr.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak