DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019 (Generelt)
Bedst af alt, hvis de blinkende konsulentrapporter gennem årene havde holdt stik, så havde billedet været:
Atkins - 20800
PROSE - mellem 17300-18500
Plan fra 8/6 2015 - 17750
OK - vel var opgørelsesmetoden lidt anderledes, men vi er stadig milevidt var ønsketænkningen i konsulentrapporterne.
Så hvad kan der konkluderes?Var konsulentrapporternes prognoser i virkeligheden for optimistiske?
Er modificeringsarbejdet på IC4 ikke godt nok?
Er IC4 konstruktionen i grunden så ringe, at hverken konsulenter eller værkstederne kan gøre ret meget mere fra eller til?/Anders
Det er interessant at MDBF er stabilt stigende. De mange opdateringer giver resultat.
Når opgraderingerne er indført, må der være en del reparations-kapacitet til overs, så man kan forestille sig at DSB for egen regning vi vælge at foretage et lille antal yderligere tekniske løsninger.
Så en MDBF på op mod 20.000 er vel ikke urealistisk om 2-3 år.
Det vil være tragikomisk at IC4 kører fuldt tilfredsstillende når de skal udfases.
Men måske kan de anvendes til at øge kapaciteten fredag (og evt. søndag) i en periode, mens fremtidens tog bliver leveret. Uanset at de er dyre i drift, må det kunne lønne sig.