Nordjyske Jernbaner skifter køreplan (Generelt)

af Thomas Rasmussen @, Nordjylland, søndag 11. august, 2019, 02:53 (9 dage siden)

Siden NJ's nordjyske ekspansion har køreplanerne på alle strækninger lignet sig selv fra DSB-tiden, og forskellen har kun været flere afgange i de sædvanlige kanaler og gennemgående tog fra Vendsysselbanen til Skagensbanen og Aalborg Nærbane. Sidstnævnte med et ifølge lokoførernes udkald "kort ophold" på et kvarter :-D. Med den nye køreplan, der træder i kraft i dag, sker der større ændringer, og sporene fra DSB-tiden udviskes. Der bliver for første gang gennemgående tog fra Vendsysselbanen til Hirtshalsbanen, og NJ kommer et skridt nærmere visionen om timedrift Skørping-Hirtshals og Skørping-Skagen. Betjeningsomfanget er i grove træk uændret, således at Aalborg-Hjørring og Aalborg Nærbane har halvtimedrift i dagtimerne på hverdage og lørdage, mens Skagens- og Hirtshalsbanen samt Hjørring-Frederikshavn har halvtimedrift i myldretiden på hverdage.

Noget pudsigt i den nye køreplan er ensrettede togsystemer. Hvis der er direkte tog fra en station til en anden, er der som hovedregel også direkte tog den anden vej omkring. Men sådan er det ikke med NJ's køreplan, hvor der er direkte tog Skagen-Skørping og Skørping-Hirtshals, men næsten ingen direkte tog Skørping-Skagen og Hirtshals-Skørping. Mig bekendt ses dette ikke andre steder i Danmark?

Med den gamle køreplan kørte hvert af disse togsystemer en gang i timen:
* RE 75: Frederikshavn - Skagen - Frederikshavn
* RE 75: Aalborg - Frederikshavn - Aalborg
* RE 76: Hjørring - Hirtshals - Hjørring
* RE 75: Hjørring - Skørping - Hjørring (dagtimer ma-lø)
* RE 75: Hjørring - Skagen - Hjørring (myldretid ma-fr)
* RE 76: Hjørring - Hirtshals - Hjørring (myldretid ma-fr)
* DSB IC: Skørping - Aalborg - Skørping

Med den nye køreplan kører hvert af disse togsystemer en gang i timen:
* RE 75/76: Skagen - Skørping - Hirtshals (dagtimer ma-fr)
* RE 76/75: Hirtshals - Aalborg - Skagen (dagtimer ma-fr)
* RE 75: Hjørring - Skagen - Hjørring (myldretid ma-fr)
* RE 76: Hjørring - Hirtshals - Hjørring (myldretid og aften ma-fr samt lø-sø)
* RE 75: Hjørring - Skørping - Hjørring (dagtimer lø)
* RE 75: Aalborg - Skagen - Aalborg (aften ma-fr samt lø-sø)
* DSB IC: Skørping - Aalborg - Skørping

Den nye køreplans kompleksitet er tydelig på min oversigt over betjeningen af Hjørring St. Langt de fleste tog kommer ind fra én retning og fortsætter i en anden - til gavn for få eller mange passagerer, som derved sparer et skift. Myldretidstogsystemerne Hjørring-Skagen-Hjørring og Hjørring-Hirtshals-Hjørring kunne dog være samlet til ét system til gavn for det begrænsende antal passagerer, som i NT/NJ's terminologi "pendler i vinkel". Dette ville dog kræve en forskydning af krydsningerne i Hjørring pga. flaskehalsproblemer med spor 0, som ikke er ført igennem til/fra Frederikshavn. Ligeledes kunne lørdagstogsystemerne Hjørring-Hirtshals-Hjørring og Hjørring-Skrøping-Hjørring være samlet til ét. Hvis det skulle gøres uden at skade muligheden for gode korrespondancer Hirtshals-Aalborg hele døgnet, ville Hirtshalsbanen dog skulle skifte minuttal om formiddagen og igen om eftermiddagen.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog

Lokomotivfabrikker

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen