Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch @, søndag 11. august, 2019, 17:46 (8 dage siden)

Go' søndag eftermiddag,

Så fik selv jeg fumlet mig sammen til en tur til Grenaa med danmarks Überlandstrassenbahn.

Udgangspunktet var Aarhus H med dette "privatbanemøde":

[image]Variobahn sæt '09 og ARRIVA LINT '24, Aarhus H 11.08.2019 (nm).

Min rejse til Grenaa foregik imidlertid i TANGO '11, hvis små hjul (740 mm) høvlede godt deruda' med 100 km/t med rettidig ankomst i Grenaa:

[image]L1 TANGO '11 vender i Grenaa 11.08.2019 (nm).

Da jeg er i besiddelse af lidt historisk dimension (aldersbetinget?), får I lige lidt "før":

[image]Stationsbygningen i Grenaa, dengang kontor for Nykredit, 16.11.2011 (nm).

[image]Grenaa Station med MQ '24, 16.11.2011 (nm).

Men tilbage til nutiden, hvor jeg valgte returrejse med det samme:

[image]L1 TANGO '11 klar til retur mod Aarhus H, Grenaa 11.08.2019 (nm).

Undervejs blev det bemærket, at de mindre holdesteder på Grenaabanen stadig er møbleret med noget ældre DSB-inventar, såsom de sortmalede bræddeskure og ældre blå stationsskilte med deres buler m.v. I modsætning til Odderbanen, hvor alt inventar synes nyt. Og så mangler stadig køreledning over spor 2 i Trustrup; der er ikke engang rejst master endnu .....

Nå, jeg valgte i Lystrup at skifte til L2 over Skejby, da jeg dér kunne blive siddende helt til Odder. L2 var imidlertid 1 minut (!) forsinket i ankomsten til Lystrup, og en gruppe rejsende så netop bagenden af L1 Grenaa-toget, hvormed der skulle have været korrespondance. På en søndag med timedrift. Dumpekarakter til letbanen:

[image]L2 Variobahn '02 er netop ankommet til Lystrup og skal vende. En gruppe rejsende/passagerer/kunder parlamenterer med føreren om den kiksede korrespondance med L1 til Grenaa, 11.08.2019 (nm).

Til gengæld var jeg rettidigt i Odder.

Og fik lejlighed til at hælde lidt fotos ind i dette billed- og historieløse, men diskussionslystne samtidsforum. Håber ikke, jeg forstyrrede for meget .....

Bedste hilsener
[image]Niels

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver
Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen