Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt jysk "privatbane" af i dag (6 fotos) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 11/8 2019, 17:46 (1712 dage siden)

Go' søndag eftermiddag,

Så fik selv jeg fumlet mig sammen til en tur til Grenaa med danmarks Überlandstrassenbahn.

Udgangspunktet var Aarhus H med dette "privatbanemøde":

[image]Variobahn sæt '09 og ARRIVA LINT '24, Aarhus H 11.08.2019 (nm).

Min rejse til Grenaa foregik imidlertid i TANGO '11, hvis små hjul (740 mm) høvlede godt deruda' med 100 km/t med rettidig ankomst i Grenaa:

[image]L1 TANGO '11 vender i Grenaa 11.08.2019 (nm).

Da jeg er i besiddelse af lidt historisk dimension (aldersbetinget?), får I lige lidt "før":

[image]Stationsbygningen i Grenaa, dengang kontor for Nykredit, 16.11.2011 (nm).

[image]Grenaa Station med MQ '24, 16.11.2011 (nm).

Men tilbage til nutiden, hvor jeg valgte returrejse med det samme:

[image]L1 TANGO '11 klar til retur mod Aarhus H, Grenaa 11.08.2019 (nm).

Undervejs blev det bemærket, at de mindre holdesteder på Grenaabanen stadig er møbleret med noget ældre DSB-inventar, såsom de sortmalede bræddeskure og ældre blå stationsskilte med deres buler m.v. I modsætning til Odderbanen, hvor alt inventar synes nyt. Og så mangler stadig køreledning over spor 2 i Trustrup; der er ikke engang rejst master endnu .....

Nå, jeg valgte i Lystrup at skifte til L2 over Skejby, da jeg dér kunne blive siddende helt til Odder. L2 var imidlertid 1 minut (!) forsinket i ankomsten til Lystrup, og en gruppe rejsende så netop bagenden af L1 Grenaa-toget, hvormed der skulle have været korrespondance. På en søndag med timedrift. Dumpekarakter til letbanen:

[image]L2 Variobahn '02 er netop ankommet til Lystrup og skal vende. En gruppe rejsende/passagerer/kunder parlamenterer med føreren om den kiksede korrespondance med L1 til Grenaa, 11.08.2019 (nm).

Til gengæld var jeg rettidigt i Odder.

Og fik lejlighed til at hælde lidt fotos ind i dette billed- og historieløse, men diskussionslystne samtidsforum. Håber ikke, jeg forstyrrede for meget .....


Bedste hilsener
[image]Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak