Nordjyske Jernbaner skifter køreplan (Generelt)

af andersj, Nordjylland, søndag 11. august, 2019, 22:44 (12 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Der køres i spor 1 fra Aalborg hvor der vendes mod Hirtshals. Toget fra Skagen ankommer også i spor 1 og vender mod Skagen igen. Med ETCS kan det godt lade sig gøre at stille togvej ind i et besat spor. Det blev gjort i den gamle køreplan når der skulle opformeres i Hjørring til eftermiddagstrafikken. Her kørte et tomt togsæt ind i spor 2 og afventede plantoget fra Frederikshavn. Se evt. www.dinstation.dk der nu har morgendagens køreplan og sporbenyttelse.

Grunden til at man køre i spor 2 mod Aalborg skulle være fordi Banedanmark mener det er mere sikkert end at køre fra spor 1 pga. passagerovergangen. I den virkelige verden er den nuværende løsning med ankomst i spor 1 sydfra lang farligere end den gamle. Nu er der risiko for kollision mellem passagerer og tog med op til ca. 40 km/t mens der i den gamle løsning blot var risiko ved igangsætning fra spor 1 mod syd. Før ETCS var der dog også risiko hvis toget ikke nåede at bremse ved perron inden overgangen.

En anden lavpraktisk grund er at stopmærket i spor 1 for tog fra Frederikshavn er flyttet ret langt tilbage ifb. ETCS.

Man skal nok ikke røre ved Emmersbæk og Lilleheden, da det er nogle af de største stop på banen. På sigt bliver løsningen nok at lukke Sønderby så alle tog igen kan standse i Vidstrup. Men det kommer nok også an på hvordan rejsemønsteret påvirkes af den nye køreplan.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen