Via-rejser med rejsekort og trekantreglen (Generelt)

af Thomas Rasmussen @, Nordjylland, mandag 12. august, 2019, 22:11 (11 dage siden) @ andersj

For rejser med tog over takstgrænser eller udenfor Region Nordjylland er der dog blot et maks. tidsforbrug på 8 timer. Men her gælder finten kun hvis man ikke passere samme station eller strækning to gange. Et eksempel: Aalborg-Thisted-Struer-Langå-Hobro = 79 kr. på Rejsekort fordi man kun skal betale for Aalborg-Hobro efter togtakst.

For rejser over Storebælt er den maksimale rejsetid 12 timer mod ellers 8 timer, jf. Rejsekorts nyeste prisblad for rejser. For rejser fra Sjælland til Malmø er den 6 timer. Finten kan bruges, også hvis samme station eller strækning passeres flere gange, så længe trekantreglen holdes. Rejsekorts detaljerede prisforklaring beskriver reglen således:

For regionale og landsdækkende rejser anvendes varigheden af rejsen ikke, men den såkaldte trekantregel kan indgå i prisberegningen. Det sker, hvis afstanden i luftlinje mellem start og slut er væsentlig mindre end rejsens samlede længde. De simpleste af sådanne rejser går typisk fra A til B via X, hvor så afstanden ”A til X” og afstanden ”X til B” begge er mere end dobbelt så lange som afstanden ”A til B”. X kaldes det ”Fjerneste punkt” på rejsen og kan både være et Check Ind og en kontrol. Prisen bestemmes så som summen af priserne for strækningerne ”A til X” og ”X til B” i stedet for som ellers ud fra afstanden ”A til B”. Afstanden ”A til B”, ”A til X” og ”X til B” måles som antal zoner mellem stoppesteder hhv. stationer. I praksis anvendes trekantreglen især, når en rejse går fra A til X og tilbage igen til A eller til et andet sted B, som er tæt på A.


-

[image]

I dette tilfælde er den direkte zoneafstand fra start i Aalborg til slut i Hobro 8 zoner, og dermed må der rejses gennem alle zoner, som ligger højst 16 zoner fra både Aalborg og Hobro. Undervejs tjekkes der ind i Thisted (14 zoner fra Aalborg, 13 zoner fra Hobro), Struer (18 zoner fra Aalborg, 12 zoner fra Hobro) og Langå (11 zoner fra Aalborg, 4 zoner fra Hobro), og da ingen af disse steder ligger mere end 16 zoner fra både Aalborg og Hobro, finder trekantreglen ikke anvendelse.

Man kan drive det vidt ift. indirekte rejseveje, før trekantreglen ødelægger det. Den nævnte rejse kan føres hele vejen omkring Herning og Aarhus, da hver af disse stationer ligger 17 zoner fra Aalborg og 10 zoner fra Hobro:
[image]

Man kan også rejse imod sig selv, og en rejse fra Aalborg til Hobro kan gå hele vejen via Vejle (23 zoner fra Aalborg, 16 zoner fra Hobro), uden at trekantreglen finder anvendelse:
[image]

Kører man en station længere til Brejning, går det galt, for dette via-punkt ligger mere end det dobbelte antal zoner fra start til til slut (8 zoner fra Aalborg til Hobro * 2 = 16 zoner) fra både start (25 zoner fra Aalborg) og slut (18 zoner fra Hobro). Prisen skal således beregnes som prisen fra start til via-punkt (25 zoner) og fra via-punkt til slut (18 zoner) i stedet for blot fra start til slot (8 zoner). I dette ekstreme tilfælde næsten femdobles prisen:
[image]

Alt dette kan udnyttes, hvis man rejser fra A til B og tilbage igen indenfor et par timer. Skal man eksempelvis fra Aalborg til Vejle og tilbage igen med et ophold i Vejle på højst et par timer, kan man nøjes med skifte-tjek-ind i Vejle og i stedet tjekke ud i Hobro, hvor rejsen beregnes til 79 kr. (8 zoner). Turen videre fra Hobro til Aalborg kan foretages på et andet rejsekort eller efter en halv times ophold for 60 kr. (8 NT-zoner). Dette giver 139 kr., hvilket er betragteligt billigere end to enkeltrejser a 248 kr. (23 zoner). Rejsekort er en videnskab for sig selv...

--
Thomas Rasmussen
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen