Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur?? (Generelt)

af Svend @, tirsdag 13. august, 2019, 00:33 (11 dage siden) @ RasmusD

At en kedel er svejst betyder vel intet for driften ? (Kan nogen skimte nitter i det matsorte, det er det overordnede billede af et velkørende damplokomotiv vi alle ser.)


Nej, men det er heller ikke pointen. Pointen er at lokomotivet er en museumsgenstand og skal bevares for eftertiden. Nøgleordet her er “bevare”. Bevaring i museumsforstand er et strengt defineret begreb. Man kan ikke begynde at lave om på museumsgenstande. Man kan restaurere dem for fx at modvirke slid, men man kan ikke begynde at skifte dele eller komponenter, der ikke er mage til de originale. Så er genstanden ikke længere bevaret.

Og derfor kan man ikke smække en svejset kedel på S736. For så er den ikke længere bevaret. I den sammenhæng er det komplet underordnet om den er driftsklar eller ej. Det falder ikke under bevaringsarbejdet.

Odin er ikke en museumsgenstand. I museumssprog er den en rekvisit, og den slags er der ikke samme krav til.

Bevaringsopgaven er vigtigere end at køre veterantog.

.
Jeg kan ikke få historien om S736 til at hænge sammen med "nødvendigheden" af at ophugge R946 og istandsætte R963 med dele fra 946.
Hvem kan forklare logikken?

--
Svend

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen