Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3-formation med forskellige signaludstyr (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/8 2019, 17:36 (1715 dage siden) @ Togbus

I forbindelse med tråden om togene til Hamborg kom jeg til at tænke på, hvilke muligheder der er for at køre med IC3 der har forskellige signalsystemer installeret. Når der nu skal køres med 3 sammenkoblede IC3 til Hamborg kunne man jo forestille sig at det midterste togsæt ikke var udstyret til kørsel i Tyskland – ville det være et problem? Ville det ligeledes være muligt at køre på en ERTMS-strækning med ikke-udrustede IC3/ER4 så længe det forreste togsæt var udrustet?

"Tyske" døre mein freund. De til Tyskland indrettede togsæt er forsynet med døre der åbner lidt anderledes for at kunne holde sig fra at ramme perroner (?) mv når de åbnes.

Korrekt. Perronerne i Tyskland er op til 76 cm. høje, og svingdørene på IC3 risikerer dermed at ramme perronkanten. Derfor er dørene i Tyskland-IC3'erne monteret på skinner nederst, men svinger stadig ud øverst. De åbner iøvrigt lynhurtigt i forhold til de klassiske døre. Måske fordi klaptrinnet bliver slået ud samtidig med at dørene åbnes, hvor dørene på de øvrige først åbner når klaptrinnet er slået ud.

Ja, et eller andet fik man da observeret ved at stå i vestibulen fra Flensburg til Fredericia i et overfyldt Hamburg-IC. :-)

Men signalmæssigt burde det ikke være noget problem, så længe det forreste førerrum har ATC/ETCS/PZB osv. Man kører jo også med en MY/MX med ATC foran bl.a. MX'ere uden ATC.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1450
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak