Kan jernbanen hjælpe ???? (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, fredag 16. august, 2019, 13:02 (185 dage siden) @ metrohenrik

I dag er der en teknisk hindring på antallet af dobbeltdækkervogne i et tog. Jeg mener at 6 vogne er det maksimale.

Hvad skaber denne grænse?
Er det DSBs ønske om relativt korte kørertider?
Er det dørstyring, som kun kan tage xx vogne?
Er det fordi elvarmemodulet i den nuværende trækkraft ikke har effekt til mere end 6 vogne?
Er det fordi DSB altid har 20-30 vogne ud af drift (der står altid en bunke på Belvedere når jeg kommer forbi næsten dagligt)?

Måske var det faktisk både hurtigere og billigere at vedligeholde vognene - det kunne hurtigt give nogle flere i drift kontra den tid som går med udbud og bygning.
Men trafikkontrakten har næppe nogle klausuler, som motivere til at holde mest mulig materiel i drift.
De onde vil omvendt argumentere med, at når passagertallet falder, så skal der ikke bruges for meget på vedligeholdelse; ingen grund til at køre rundt med tomme tog.

Iøvrigt har emnet omkring antal DD-vogne pr. tog været debatteret før.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud

Østre Gasværk
Østre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen