Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor 300/320 i stedet for 250 km/t på Kattegatforbindelse (Generelt)

af tgpsen, 17/8 2019, 00:03 (1713 dage siden) @ Pyloriis

Det hjælper ikke at flytte boligproblemerne i København til Aarhus, der er priserne lige så opskruede. Det dumme ved en kattegatforbindelsen er at ingen har taget stilling til at alle pendlerne for længst har forladt bymidten i Aarhus (eller Aarhus i det hele taget) og er rykket langt væk... sågar Horsens, Silkeborg og Randers med videre.


Det bliver det standsende bumletog der får den største effekt på pendlingen. Pendling fra Odder, Samsø og Kalundborg mod Århus og fra Kalundborg, Svinninge og Holbæk mod København.

Der kommer også stor pendlinger imellem Aarhus og København Når jeg tager lyntog til/fra Odense - så er der mest pendlere med toget. Og imellem Aarhus og København vil rejsetiden komme så lang ned, at der bliver muligt tidsmæssigt. Beregningerne regner med halvdelen af de rejsende bliver pendlere på Kattegatforbindelsen.... det ligner meget Storebælt.


Antag en forbindelse der standser København - Samsø - Århus. Familjen bor på Samsø, fatter arbejder i København, mutter i Århus.


Men ønsker vi som samfund at støtte så lange transportveje i fremtiden?

Ja, det gør vi som samfund.

Det er jeg ikke så sikker på!

Jamen det er jeg, så derfor er det rigtigt.

Allerede nu begynder begrebet "flyskam" at gøre sig gældende.

Ja i Sverige. Svenske kvinder ser utrolig godt ud, så derfor giver svenske mænd i håb om at komme til fadet dem ret i alt det sludder de lukker ud i deres fornærmethed over at samfundet er blevet så teknisk at de ikke kan overskue det.

Det samme kan ske med lang afstand mellem hjem og bolig.

Danske kvinder ser ikke nær så godt ud som svenske, så det tror jeg ikke vil ske her i landet.

Gøres det dyrere at bevæge sig (= mindre/ intet befordringsfradrag / dyrere brændstof/ roadpricing)
kan det sagtens resultere i at man finder job eller bolig tættere på hinanden.

Man kan for eksempel som i Østblokken undlade at bygge nye eller vedligholde eksisterende motorveje, så vil økonomien blomstre ligesom dengang.

Trenden bliver tættere mellem hjem og bolig, ikke længere.

Som påvist andetsted pendler man allerede i dag mellem Odense og København.

Ja ad en togstrækning som allerede er der.

Siden 20 år.

Ikke en til 60 mia. Kr.!

Men til 25 mia. kr. om jeg mindes ret.


Og en optimeret Timemodel med tog til 300 km/h og ny østjysk længdebane vil reducere køretiden mellem Aarhus og København til under 90 min.

Hvorfor dog tage den omvej med 300 km/h? Spild af energi.

Fordi den vej giver mere værdi for mange end de relative få som for glæde af Kattegatforbindelsen.

Du bor på Fyn?


Pengene er samfundsmæssig bedre brugt på at få optimeret S-togsnettet og regionaltog mod såvel Hovedstadsområdet som i det østjyske område.

Nej det synes jeg ikke, så derfor har jeg ret.


Sådan kan man altid argumentere især når man står svagt med sine argumenter og andre skal betale!

Det synes jeg er rigtig uretfærdigt. Her prøver jeg at argumentere lige som dig og det er takken!

Ikke at forære 5.000 pendlere 60 mia. Kr. (De andre pendlere /passagerer vil komme fra Store Bælt og dermed underminere Timemodellen).

Den bedre model vil altid underminere den dårligere.

Ja - men økonomuen skal også hænge sammen.
Hvilket ikke er tilfældet med Kattegatforbindelsen!

Kattegatforbindelsen forbedrer landets økonomi. Det er naturligvis uønsket for en der ønsker at svække det.

låst
2480 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak