Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor 300/320 i stedet for 250 km/t på Kattegatforbindelse (Generelt)

af tgpsen, 17/8 2019, 21:45 (1713 dage siden) @ Pyloriis

Ikke at forære 5.000 pendlere 60 mia. Kr. (De andre pendlere /passagerer vil komme fra Store Bælt og dermed underminere Timemodellen).

Den bedre model vil altid underminere den dårligere.

Ja - men økonomuen skal også hænge sammen.
Hvilket ikke er tilfældet med Kattegatforbindelsen!

Kattegatforbindelsen forbedrer landets økonomi. Det er naturligvis uønsket for en der ønsker at svække det.


Ja vejdelen vil givet gøre det. Jernbanedelen vil næppe.


Den ovennævnte rapport stiller det op i tre cases
1) Bro uden bane
2) Bro med bane og dertil en højhastighedsbane
3) Bro med bane og dertil en opgradering af eksisterende bane.

og konkluderer at de to sidste ikke svarer sig (som virksomhed)

Det er galt opdelt. man burde have delt det op i
2) Bro med bane, og
3) Højhastighedbane på landdelen.

Storebæltforbindelsen blev som projekt ikke indsyltet i evt. højhastighedsprojekt på Sjælland.

Det ville have givet et mere fair sammenligningsgrundlag mellem projekt 1 og projekt 2.

Derudover mener jeg stadig at inddæmning af Svanegrund til vestdelen af projektet med frasalg af overskydende land ville være økonomisk levedygtigt.


Jernbanedelen af broen er stadigvæk altfor dyr i forhold til kundeunderlaget og det fjerner op mod halvdelen af kunderne fra / til det østjyske område med færre afgange som konsekvens og dermed ringere forbindelse.

Jernbanedelen af broen fjerner de gennemgående tog København - Århus fra en bane via Odense, ikke andre. Det vil ikke medføre færre afgange af standsende tog på denne.

Hvorfor ikke gøre intentionerne i Timemodellen bedre med bane på hele strækningen på min. 300 km/h og nye tunneller under såvel Store Bælt som Lille Bælt?

Det er alt for dyrt. Du ignorerer aldeles Østjyllands topografi der vil nødvendiggøre mange tunneler.

Det vil gavne mange flere.

Altså ikke.


Vejdelen af Kattegatforbindelsen giver imidlertid god mening da det er med til at mindske trængslen på såvel den fynske motorvej som dele af den østjyske og giver mere mening med motorvejen til Kalundborg.

Banedelen af Kattegatforbindelsen giver god mening da den er med til at mindske trængslen på såvel den fynske bane som dele af den østjyske og giver mere mening med banen til Kalundborg.

låst
2424 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak