Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor 300/320 i stedet for 250 km/t på Kattegatforbindelse (Generelt)

af tgpsen, 18/8 2019, 15:31 (1711 dage siden) @ Pyloriis

Ikke at forære 5.000 pendlere 60 mia. Kr. (De andre pendlere /passagerer vil komme fra Store Bælt og dermed underminere Timemodellen).
Den bedre model vil altid underminere den dårligere.

Ja - men økonomuen skal også hænge sammen.
Hvilket ikke er tilfældet med Kattegatforbindelsen!

Kattegatforbindelsen forbedrer landets økonomi. Det er naturligvis uønsket for en der ønsker at svække det.


Ja vejdelen vil givet gøre det. Jernbanedelen vil næppe.


Den ovennævnte rapport stiller det op i tre cases
1) Bro uden bane
2) Bro med bane og dertil en højhastighedsbane
3) Bro med bane og dertil en opgradering af eksisterende bane.

og konkluderer at de to sidste ikke svarer sig (som virksomhed)

Det er galt opdelt. man burde have delt det op i
2) Bro med bane, og
3) Højhastighedbane på landdelen.

Storebæltforbindelsen blev som projekt ikke indsyltet i evt. højhastighedsprojekt på Sjælland.

Det ville have givet et mere fair sammenligningsgrundlag mellem projekt 1 og projekt 2.

Derudover mener jeg stadig at inddæmning af Svanegrund til vestdelen af projektet med frasalg af overskydende land ville være økonomisk levedygtigt.


Jernbanedelen af broen er stadigvæk altfor dyr i forhold til kundeunderlaget og det fjerner op mod halvdelen af kunderne fra / til det østjyske område med færre afgange som konsekvens og dermed ringere forbindelse.

Jernbanedelen af broen fjerner de gennemgående tog København - Århus fra en bane via Odense, ikke andre. Det vil ikke medføre færre afgange af standsende tog på denne.

Hvorfor ikke gøre intentionerne i Timemodellen bedre med bane på hele strækningen på min. 300 km/h og nye tunneller under såvel Store Bælt som Lille Bælt?

Det er alt for dyrt. Du ignorerer aldeles Østjyllands topografi der vil nødvendiggøre mange tunneler.

Placerer en nt Østjysk bane lidt inde i landet og spar såvel Vejlefjord broen og få højere hastighed.

Placer en bane inde i landet og du misser Århus. Og Århus var formålet med din bane.

Det vil gavne mange flere.

Altså ikke.

Men de 2 tog i timen over Kattegat kunne have givet 2 ekstra tog og Fyn!

De to non-stop tog i timen over Kattegat kunne have givet to non-stop tog over Fyn. Hvem behøver det?


Vejdelen af Kattegatforbindelsen giver imidlertid god mening da det er med til at mindske trængslen på såvel den fynske motorvej som dele af den østjyske og giver mere mening med motorvejen til Kalundborg.

Banedelen af Kattegatforbindelsen giver god mening da den er med til at mindske trængslen på såvel den fynske bane som dele af den østjyske og giver mere mening med banen til Kalundborg.

Nu er der ifølge stennth IKKE problemer mellem Nyborg og Odense og den nye bane mellem Odense og Lille Bælt løser det fynske problem.

Men ikke problemet med det store herresving over Fyn i stedet for direkte til Århus.

Angivelig heller ikke trængsel på det Østjyske skinnenet.

Trængsel er ikke problemet, lav resulterende hastighed er.


Men det er stadig 60 mia kr for at fp ekstra 5.000 ud og køre på skinner..

Hvor har du de 5000 fra?

Ifølge Kattegatforbindelsens beregninger forventes ca 20.000 passagerer dagligt, hvoraf de 16.000 kommer fra Store Bælt.
Så reelt er der tale om 5.000 flere pr dag.

https://www.altinget.dk/misc/Strategisk%20analyse%20af%20en%20fast%20forbindelse%20over...
'En kombineret vej- og jernbaneforbindelse vil øge togtrafikken
Hvis projektet bliver suppleret med en højhastighedsjernbane i korridoren, vil det naturligvis have større konsekvenser for togtrafikken end ved en ren vejforbindelse.

Den forbedrede tilgængelighed med tog forventes at medføre cirka 21 pct. flere togpassagerer mellem Øst og Vestdanmark i 2035 i forhold til en situation, hvor der ikke er etableret en Kattegatforbindelse.

På selve Kattegatforbindelsen forventes der i åbningsåret i 2035 at køre cirka 18.500 togpassagerer på hverdage, hvorimod Storebæltsforbindelsen vil miste cirka 10.800 passagerer. De fleste togpassagerer, cirka 26.400, forventes dog fortsat at køre via Storebælt.'

Heldigvis skal de røde partier nok finde andet at bruge penge på før de bliver sendt ud på dybt vand!

Og det er forskellen mellem Vesten og Kina. Det kommer vi snart til at mærke.

Yep. Vesten står til at tabe primært fordi vi tror vi er klogere end dem som bor i Riget i midten.

Primært fordi vi på grund af den løsere tilknytning til fællesskabet ikke kan akkumulere nok kapital til større infrastrukturinvesteringer. Både røde og blå partier vil finde på andet at bruge de mange rare hypotetiske lånte penge til.

låst
2369 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak