Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor 300/320 i stedet for 250 km/t på Kattegatforbindelse (Generelt)

af tgpsen, 18/8 2019, 18:28 (1711 dage siden) @ ThomasTT

Kattegat kan ikke bare aflaste banen over fyn.

Jo da.

Trængsel på bane og vej fungerer ikke på samme måde.

Jo da.

På motorvejen mindsker hver ny bil fremkommeligheden.
På banen øger hver ekstra passager fremkommeligheden -op til visse grænser, selvfølgelig - jo flere passagerer, jo flere tog, større hyppighed, bedre økonomi osv.

På banen mindsker hvert tog fremkommeligheden. En Kattegatbane hvortil tog overføres fra den traditionelle bane vil derfor øge fremkommeligheden på denne.


Banens kapacitet afhænger af hvor ens togene kører. En ny bane kbh-korsør vil derfor øge kapaciteten mere end et 10 gange dyrere kattegatprojekt


Det må du forklare nærmere.


Der bliver ikke større fremkommelighed på banen til Odense, hvis lyntogene ikke fortsætter til Aarhus.

Det er selvfølgelig rigtigt nok. Der er problemer Kattegatbroen ikke kan løse. I dette tilfælde går det så ud over København - Odense (- Esbjerg). Derimod løser den kapacitetsproblemet Fredericia - Århus.


Kapacitetsproblemet ligger i konflikten mellem regionaltogene og lyntogene. Det går ikke væk med kattegat

Ikke syd for Vejle. Så det kan blive nødvendigt med en hh-bane Ringsted - Korsør, hvis ikke separation København - Ringsted er tilstrækkeligt.

låst
2345 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak