Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor 300/320 i stedet for 250 km/t på Kattegatforbindelse (Generelt)

af Pyloriis, 18/8 2019, 19:02 (1710 dage siden) @ tgpsen

Jeg forstår ikke din plan, når din højhastighedsbane er lang fra relevante destinationer. Det giver kun mening hvis man bruger bil til/fra stationerne.


Det er såmænd enkelt nok.
En stor station i Taulov området hvor såvel ny højhastighedsbane fra nord ig fra Fyn og senere sydpå mødes med omlagt eksisterende bane fra Fyn, fra Fredericia og fra Syd. Eksisterende bane laves om til S-tog lignende strækning som bruges dels internt mellem de østjyske byer fra Kolding i syd til Aarhus nuværende banegård i nord. Som du kan læse i dagens udgave af Jyllandsposten

Der et ingen penge til Kattegatforbindelsen de første 10-15 år.

Ej heller til dit forslag, kunne jeg hævde.

Ja. Forskellen er blot at man sparer en Vejlefjordbro og ændringer på nuværende jernbane ved Hovedgård.

?? Ligeledes gør Kattegatforslaget.

De penge kan bruges til stationerne i Taulov og Aarhus vest.
Drrnæst ny højhastighedsstrækning mellem de 2 stationer.
Tunnel under Lille Bælt skal alligevel bygges på et tidspunkt.

Der er vist 80 gode år tilbage i Lillebæltbroen, så ikke, hvis en Kattegatbro forbedrer forholdene nord for Vejle.

Vejlefjordbroen og udregning ved Hovedgård er del af Timemodellen og bliver i hivet fald lavet før Kattegatforbindelsen.

Så det er følgelig billigere end Kattegatforbindelsen.

Men giver også mindre rejsetidsforkortelse. Og prisen på Kattegatbroen reduceres ved frasalg af det inddæmmede område. Gøres det i begyndelsen af projektet undgås en større del af gældspuklen.

Men ræsonnementet er underligt cirkulært: Den bliver ikke bygget fordi den bliver ikke bygget.

Gerne uddybning!

'Der et ingen penge til Kattegatforbindelsen de første 10-15 år.'
Kattegatbroen kan lånefinansieres med finansiel støtte i frasalg af dele af den inddæmmede Svanegrund. Så at hævde at den ikke kan bygges med det samme er praktisk det samme som at sige at man ikke vil bygge den fordi man ikke vil bygge den.

Det er et natura2000 areal og hvad skulle et sådan areal bruges til?

låst
2363 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak