Test med Vectron + DSB styrevogn i Tjekkiet (Generelt)

af andersj, Nordjylland, søndag 18. august, 2019, 20:46 (31 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I maj 2019 oplyste DSB på konferencen RAILcph at man regner med 34 lokomotiver i alt. Optionen på de 10 sidste udløber i marts 2020.

Mit bud er at man efter forhandlinger med Siemens og Talgo har fundet ud af at begge producenter har styrevogne på vej på markedet (til hhv. ÖBB og DB), og man derfor kun behøver at køre i "sandwich" i en begrænset periode. Forsinkelserne i Signalprogrammet gør også alle ME ikke kan erstattes med Vectron fra dag 1, da elektrificeringen på Sjælland ikke er på plads.


Meldingen fra DSB til RailCPH og i diverse afrapporteringer er, at der er skrevet kontrakt på 34 lok, og der vil blive indkøbt 42.
Det vil være svært for DSB at ændre det igangværende udbud på vogne til at inkludere styrevogne, når flere leverandører har trukket sig hhv ikke bestået prækvalifikation baseret på et udbud hvor styrevogne ikke indgår.
De sidste bestillinger skal nok komme, men når de kaldes, skal de også betales, og det bliver de ikke nødvendigvis leveret tidligere af, så der er sådan set ingen grund, til at bestille alle 42 lok lige nu.

/Lasse

Tak for info Lasse. Ved ud hvad meningen var med de to sidste lokomotiver i optionen? 26 + 18 i option må jo være hentet et eller andet sted fra.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kulturbaner
Kulturbaner
Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.


 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen