Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen. (Generelt)

af andersj, Aalborg, mandag 19. august, 2019, 12:31 (292 dage siden) @ mpp

Der er en række problemer med at gøre den offentlige transport gratis. Det primære problem er selvfølgeligt at man går glip af en masse indtægter. Det er et større problem i de store byer end andre steder fordi den offentlige transport der i højere grad kan betales af brugerne. Det er klart at en rutebil med 10 passagerer der kører en halv time har en anden økonomi end en bybus med 50 passagerer, der bliver skiftet 3 gange i timen.

Når man så har slået hul i økonomien i systemet står man med det næste problem: at man ikke har ændret kvaliteten af produktet. Der er ikke kommet flere sæder eller afgange og det er heller ikke blevet hurtigere. Til gengæld kommer der en masse nye passagerer, heriblandt passagerer der ellers ville have gået eller cyklet. Det er i forvejen langt billigere at have et månedskort til 2-3 zoner end bil, så når folk kører bil i byen er det ikke pga prisen på kollektiv transport.

Derudover mister man et redskab til at fordele passagerene. Uanset om man snakker strøm, tog, biler, supermarkeder eller noget andet er det altid langt billigere at sprede spidstimens belastning over flere timer end at udvide kapaciteten. Er kollektiv transport gratis mister man et vigtigt redskab til at sprede passagerene ud på flere timer.

Endeligt og mest alvorligt forholder det sig ikke til det centrale ift at udvikle den kollektive transport, nemlig hvad det er man vil med det. Man risikerer at investeringer går i stå da brugerne "ikke betaler". Man risikerer at man ikke får udviklet systemet på lang sigt (fx med mere metro), men i stedet kun kan blive enige om at finansiere mere buskørsel. Man får ikke lavet den omlægning af transporten der giver bedre fremkommelighed for bus og det er også muligt at man acceptere at flere må stå op (givet at mange af de nye brugere skifter gåture til korte kollektive ture). Derudover er det også smartere at målrette rabatter på den kollektive transport mod grupper med særlige behov (studerende, unge, gamle, etc) end mod alle.

Jeg er helt enig. Desuden viser studier også at udbuddet af offentlig transport (ruter, frekvens og rejsetid) har meget større indflydelse på passagertallet end lavere billetpriser. I Wien satte man årskortet ned til 365€ i 2012, men et studie foretaget i år har vist at det ikke har haft nogen mærkbar effekt på passagertallet. Det der i Wien har haft effekt er det enorme netværk af S-Bahn, U-Bahn, sporvogne og moderne busser med klimaanlæg der kører meget hyppigt.

Selvfølgelig må prisen heller ikke være for høj.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne




Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen