Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen. (Generelt)

af Pyloriis, mandag 19. august, 2019, 13:15 (290 dage siden) @ mpp

Der er en række problemer med at gøre den offentlige transport gratis. Det primære problem er selvfølgeligt at man går glip af en masse indtægter. Det er et større problem i de store byer end andre steder fordi den offentlige transport der i højere grad kan betales af brugerne.

Allerede tilbage i 80'erne viste en opgørelse hos HT at for hver krone man fik ind i billetafgift, blev der brugt min. 50 øre på opkrævning og kontrol.

Det er klart at en rutebil med 10 passagerer der kører en halv time har en anden økonomi end en bybus med 50 passagerer, der bliver skiftet 3 gange i timen.

Når man så har slået hul i økonomien i systemet står man med det næste problem: at man ikke har ændret kvaliteten af produktet. Der er ikke kommet flere sæder eller afgange og det er heller ikke blevet hurtigere. Til gengæld kommer der en masse nye passagerer, heriblandt passagerer der ellers ville have gået eller cyklet. Det er i forvejen langt billigere at have et månedskort til 2-3 zoner end bil, så når folk kører bil i byen er det ikke pga prisen på kollektiv transport.

At der kommer flere passagerer er vel også formålet med hele øvelsen. Det skulle gerne betyde at der bliver bedre plads på vejene og man så sparer udgift til vejudvidelser.


Derudover mister man et redskab til at fordele passagerene. Uanset om man snakker strøm, tog, biler, supermarkeder eller noget andet er det altid langt billigere at sprede spidstimens belastning over flere timer end at udvide kapaciteten. Er kollektiv transport gratis mister man et vigtigt redskab til at sprede passagerene ud på flere timer.

Forhåbentlig tager folk bil / bus / tog når det passer i forhold til mødetid. Så hvis du vil ændre på disse forhold skal der nok andre ting i spil.
Forhåbentlig opgør man antal passagerer udfra den hvor mange der reelt er med bussen / toget eller som DSB har gjort det ved optælling af passagerer der stiger af og på.


Endeligt og mest alvorligt forholder det sig ikke til det centrale ift at udvikle den kollektive transport, nemlig hvad det er man vil med det. Man risikerer at investeringer går i stå da brugerne "ikke betaler". Man risikerer at man ikke får udviklet systemet på lang sigt (fx med mere metro), men i stedet kun kan blive enige om at finansiere mere buskørsel. Man får ikke lavet den omlægning af transporten der giver bedre fremkommelighed for bus og det er også muligt at man acceptere at flere må stå op (givet at mange af de nye brugere skifter gåture til korte kollektive ture). Derudover er det også smartere at målrette rabatter på den kollektive transport mod grupper med særlige behov (studerende, unge, gamle, etc) end mod alle.

De rabatter er vel opfundet fordi man ikke giver studerende / ældre m.fl. en ordentlig SU / pension.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen