Nu skal københavnerne betale ekstra for at tage metroen. (Generelt)

af mpp, mandag 19. august, 2019, 15:32 (290 dage siden) @ Pyloriis

HT kørte kun busser og økonomien er givetvist anderledes i tog og metro. Derudover er det jo ikke et udtryk for at det også vil koste 50 øre at hente en krone i billetafgift i dag.

Nej - der er vi uenige!

Okay. Mon ikke det er sådan at prisen for at hente billetindtægter har ændret sig med årene og at det i hvert fald giver mening med et nyt studie? Ellers er der jo ingen saglighed tilbage. Og selvom man kun kan bruge halvdelen af billetindtægterne er det stadig penge man ville gå glip af ellers.

Man kan forestille sig meget - men mon ikke der er flere som vælger at tage bussen / metroen / S-toget hvis det er gratis end at tage bilen.

Jo, men det er ikke sikkert at de nye passagerer kommer fra bilen. Det er meget muligt at de ellers ville være gået og så er man lige vidt.

Mange af disse får jo ikke befordringsfradrag hvis de allerede bor i byen.

Ja, og det er irrelevant for diskussionen da man får befordringsfradraget uanset om man kører i bil eller tog.

Og bor man udenfor de 4 største byer - ja så kan det være man kan finde en P-plads nær en sation og tage toget / bussen / metroen på den sidste del.

Ja, det er meget muligt. Kombinationen af bilkørsel og offentlig transport er noget man har prøvet i mange år. Man kører nu forbi Høje Taastrup ligesom Kildedal station er den eneste på s-togsnettet med kun 3 afgange i timen i hver retning. Skal det lykkedes skal man nødvendigvis have en betalingsring og den diskussion er uafhængig af prisen på offentlig transport (med mindre det bliver meget dyrere).

Begrundelsen har nu altid været at pensionisterne ikke fik så høj pension og derfor skulle have en rabat - ligesom man får det på nogle museer. Tilsvarende for de studerende.

Ja. Det er klassisk prisdiskrimination og der er ikke noget mærkeligt i at sænke prisen for nogle kunder, der har en anden prisfølsomhed. Studerende og pensionister vil stadig have en anden prisfølsomhed hvis de får flere penge (og en anden tidsfølsomhed).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik
A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.


 Læs artiklen 

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen