Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glimt fra Odense Letbane uge 34/2019 (+3 ill.) (Generelt)

af andersj, Aalborg, 22/8 2019, 14:14 (1680 dage siden) @ Schienenwolf

Det er jo korrekt, at man ved anlæggelse af Hjallese letbanestation som planlagt forskertser muligheden for at anlægge et krydsningsspor for den enkeltsporede Svendborgbane på gammelt jernbaneareal.

[image]SFJ Hjallese, udateret postkort. Blikretning mod Odense.

Fodgængerbroen er opstillet ca. på højde med den gamle stationsbygning (nedrevet o. 2002), og letbanens endestation anlægges på det gamle sidespor- og læssevejareal:

[image]Hjallese letbanestation, blikretning mod Odense (grefik: Odense Letbane).

Letbanens endestation skulle i givet fald have været "trukket" længere mod nordøst (ekspropriation?), ligesom fodgængerbroen så skulle have lysning for 2 spor.


Hvis man ombygger Svendborgbanen til letbane som i Århus, er det vel næppe noget problem. Det kan sagtens være den vej, som man vil gå for at skabe et integreret og mere dækkende nærbanesystem omkring Odense.

Det kommer ikke til at ske. Der er ingen synergieffekter med Svendborgbanen, som der er i Aarhus. Jeg tror også at man vil få ualmindeligt svært ved at få godkendt letbanetog til 120 km/t.
Mon ikke der kommer batteritog på Svenborgbanen når Arrivas kontrakt er udløbet, og man kan vurdere om man kan anlægge nogle flere krydsningsstationer eller hastighedsopgradere nogle steder.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak