Hastigheden gennem Roskilde station for tog i retning Holbæk (Generelt)
Mener at kunne huske, at de max 100 i spor 2 (og vestenden af spor 5) skyldes sporskifterne/englænderne, der ikke kan befares med højere hastighed i ret stilling.
Nu er jeg på ingen måde sporekspert, men for mig at se har englænderne i 2, 3, 4 og 5 samme geometri, så hvis konstruktionen af en eller anden grund er svagere i 2 og 5's englændere, burde det vel være et spørgsmål om at udskifte til samme type som i 3/4.
Til gengælg er jeg stensikker på, at de 80 km/t i spor 5 er perrontagets udhæng, der kommer for tæt på referencelinierne for kørende materiel, hvis hastigheden øges. Reglerne her er ret gamle, og ingen har rigtig haft behov, mod eller lyst til at udfordre dem.
Men hvorfor starter de 80km/t så allerede ude før den første englænder, i praksis lige efter SI? Det er langt før perronen.