Køge Nord (Generelt)

af mpp, torsdag 22. august, 2019, 22:39 (398 dage siden) @ Pyloriis

Det er – når det kommer til stykket – nok ikke så svært at forestille sig hvorfor man ikke har bekostet sig med at bygge et p-hus henover stationen: det koster knaster. Derudover er der få eksempler hvor parker og rejs virker rigtigt godt – det er en løsning, man vælger fordi det appelerer til bilister, for selvfølgeligt skal de da kunne komme tørskoet til toget. At det så ikke kombinerer det bedste fra tog og bil, men derimod jævne (f.x. at man aldrig vil kunne få bilisterne til at betale for parkeringshuset) betyder ikke noget, da formålet på intet tidspunkt havde noget at gøre med at få trafikken til at glide bedre.

Køge Nord station er bygget som skiftestation mellem s-toget og banen mod Ringsted og som del af byudvikling i det nordlige Køge. At den ligger med adgang til motorvejen er i den forbindelse mest en tilfældighed og man har da også allerede fjernet "reklamen" for stationen fra motorvejen. Skal man udbygge stationen så den bliver en succes, skal den være en relevant destination i egen ret og den skal være let at komme til. Det er oplagt at lægge indkøbsmuligheder i umiddelbart forlængelse af stationen og sikre, at der er gode cykel- og busforbindelser. Uanset hvordan man laver stationen lækker for bilister vil der altid være en konflikt mellem de relativt få bilister man kan få plads til og de mange buspassagerer, gående og cyklister man kan servicere på samme plads.

At det så koster 70.000-250.000 kroner per parkeringsplads for biler gør ikke just forretningscasen bedre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør
´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.


 Læs artiklen 
Indsend billeder
DB Cargo
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen