Køge Nord (Generelt)

af Pyloriis, lørdag 24. august, 2019, 17:34 (396 dage siden) @ andersj

Men med den massive udvikling af boligere og arbejdspladser synes jeg nu den er helt fin :)


Det var blot ikke begrundelsen man solgte projektet på.
Og i retning til og fra København fandtes allerede S-tog.
Så er dyr station.


I beslutningsnotatet fra 2009 står:

"Køge Nord Station anlægges som jernbanestation med omstigningsmulighed mellem
S-bane og fjernbane. Placeringen tæt på Køge Bugt Motorvejen gør stationen til en
oplagt parkér-og-rejs mulighed, hvilket dog ikke er en forudsætning for selve
jernbaneanlægget og derfor som udgangspunkt ikke er medtaget i projektet."

Det var så ikke hvad repræsentanten for Enhedslisten og på den politiske modsatte fløj Lars Barfoed forstod. Begge mente at Kæge Nord station ville blive stedet hvor bilisterne ville skifte til toget (jvf. bemærkningerne til lovforslaget).


Man "solgte det" som en omstigningsstation så pendlere fra destinationer syd og vest for Køge til destinationer langs Køge Bugt ikke skulle ind til København H.

Pendlere fra Stevns får ikke den atore nytte af stationen og ligeså dem fra Haslev og Herfølge medmindre de vil skifte påny.
Skulle man have tænkt på disse passagerer, burde der have været mulighed for at køre med Østbanen helt til Køge Køge Nord og med Lille Syd ligeså.
Det havde næppet kostet meget med spor fra Køge Nord mod Lille Skensved.

Det samme som at pendlere til destinationer på Vestegnen kan skifte på Høje Taastrup station. At man så havde meget høje forventninger til Høje Taastrup som en slags anden hovedbanegård er en anden snak.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen