Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord) (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, søndag 25. august, 2019, 14:02 (21 dage siden) @ Schienenwolf

Togbus skrev:

Flertallet (ca 85%) er bilister i det virkelige DK


85% er et tal, du bare slynger ud, ikke?

På side 12 i "Statsvejnettet 2019" fremgår nogle andre tal:

"Ifølge Transportvaneundersøgelsen (TU) er det lidt over halvdelen (53 pct.) af den danske befolkning over seks år, som kører i bil på en gennemsnitlig hverdag. De fleste kører som fører af bilen (40 pct.), mens resten kører med som passager (13 pct.)."


Ja, fra syv år til hundrede-og-skindød. Formentlig er de 85 %, Togbus henviser til, den erhvervsaktive del af befolkningen, men det må hun selv svare på. De ikke erhvervsaktive trækker naturligvis ned, og det gør de, både hvad angår bil, bus og tog, så dine 53 % er ikke udtryk for, at bilen ikke, som det populæreste og bedste transportmiddel, udfører langt hovedparten af persontransportarbejdet.

Til almindelig orientering skal også personer under uddannelse transporteres frem og tilbage fem ud af ugens syv dage. Det er derfor ikke relevant kun at se på erhvervsaktive.

"Mere end 60 pct. af danske familier råder over en eller flere biler, og andelen af familier der har mindst to biler, er steget fra godt 13 pct. i 2010 til knap 17 pct. i 2018."

Netop.

Ja, der er langt op til påstanden om 85 %.

"I Rebild Kommune har 79,8 pct. af familierne bil. I Københavns Kommune har 29,3 pct. af familierne bil."


"Cherry picking" er irrelevant, når I taler om hele landet.

Så kom da med tallet og en kildehenvisning!

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Lokomotivfabrikker

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen