Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord) (Generelt)

af Togbus, Foldingbro, 25/8 2019, 15:12 (1704 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
redigeret af Togbus, 25/8 2019, 15:33

Ja ja ja, man kan opgøre det på mange måder. Det er helt fint at du medtager plejehjemsbeboere, fødeafdelingernes yngste og lignende for at vise at toget har en stor mission i det samlede persontransportarbejde i Danmark. Måske er 85 % for højt sat men at skulle vurdere jernbanens stilling ved at medtage borgere uden transportbehov i en statistik som argumentation for jernbanens overlegenhed er nok lidt tyk.
[image]
Vejtransporten excl cykler og fortovsbefordring udgør 85 % af persontransportarbejdet.
Lidt mere statistik, ja så udgør omkostningerne til vejnettet 14-15 mia dkk (2010) og til banenettet 2-3 mia dkk. Det er vel ganske rimeligt set ud fra transportarbejdets fordeling - her ikke taget højde for godstransporten på jernbane som bortset fra transittrafikken nu udgør en andel som kun ses med lup i statistikken.

De 85 % var blot en indikation af "overvejende andel" og ingen mener vel at der ikke skal være fornuftige løsninger for ikke-billist-folket, men også at man må overveje hvormange subsidier man vil binde i halen på transport til de borgere der af den ene eller anden grund ikke kan eller vil betale fuld omkostning for egen befordring udover slid på skosåler.

De debattanter i denne klub som er studerende, vil mere erfaringsbelastede antage får en anden og mere vejglad holdning i trafikpolitikken når de indtræder i industriens hamsterhjul, hvis de ikke fortsætter et evigt liv i ngo'ernes favntag. PS. studerende afslører ofte sig selv ved straks at argumentere med at der også er studerende, dvs "mig", "mig", "mig".........

--
- busser når det er billigst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1427Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak