Utroværdigt tal for bilistandel (Var: Køge Nord) (Generelt)
Ja ja ja, man kan opgøre det på mange måder. Det er helt fint at du medtager plejehjemsbeboere, fødeafdelingernes yngste og lignende for at vise at toget har en stor mission i det samlede persontransportarbejde i Danmark. Måske er 85 % for højt sat men at skulle vurdere jernbanens stilling ved at medtage borgere uden transportbehov i en statistik som argumentation for jernbanens overlegenhed er nok lidt tyk.
Vejtransporten excl cykler og fortovsbefordring udgør 85 % af persontransportarbejdet.
Lidt mere statistik, ja så udgør omkostningerne til vejnettet 14-15 mia dkk (2010) og til banenettet 2-3 mia dkk. Det er vel ganske rimeligt set ud fra transportarbejdets fordeling - her ikke taget højde for godstransporten på jernbane som bortset fra transittrafikken nu udgør en andel som kun ses med lup i statistikken.
De 85 % var blot en indikation af "overvejende andel" og ingen mener vel at der ikke skal være fornuftige løsninger for ikke-billist-folket, men også at man må overveje hvormange subsidier man vil binde i halen på transport til de borgere der af den ene eller anden grund ikke kan eller vil betale fuld omkostning for egen befordring udover slid på skosåler.
De debattanter i denne klub som er studerende, vil mere erfaringsbelastede antage får en anden og mere vejglad holdning i trafikpolitikken når de indtræder i industriens hamsterhjul, hvis de ikke fortsætter et evigt liv i ngo'ernes favntag. PS. studerende afslører ofte sig selv ved straks at argumentere med at der også er studerende, dvs "mig", "mig", "mig".........
--
- busser når det er billigst