Køge Nord - Høje Taastrup - forslag til ny bane (Generelt)

af Rask Ingemann Lambertsen, søndag 25. august, 2019, 15:19 (395 dage siden) @ Frank Poulsen

Det bliver aldrig attraktivt for ret mange at skifte til toget i Køge Nord!

Kun for dem der skal ind i det aller midterste af København. Men tænk på alle dem der skal arbejde i hele dette område

[image]

De vil jo ALDRIG få en fordel ved at skifte i Køge Nord... De er alt for tæt på deres slut destination og kommer ikke i nærheden af deres slutdestination. Alle dem der kører på Køge Bugt skal jo ikke ind i centrum, langt fra.

Der er ganske rigtigt dårlige forbindelser fra området omkring Køge til store dele af Vestegnen.

Løsningsforslag: Der bygges en ny 22 km lang S-banestrækning fra Køge Nord til Høje Taastrup. Der kan evt. bygges et holdested i den vestlige udkant af Tune ved Tjærebyvej, hvorfra der er ca. 2 km til FDM Sjællandsringen, hvor der er planer om at køre motorløb, og ca. 4 km til Københavns Lufthavn, Roskilde. Køretiden bliver ca. 14 minutter for et SA-sæt med standsning i Tune. Linje B og Bx forlænges fra Høje Taastrup til Køge.

Med et tog hvert 10. minut på både linje E og linje B samt Bx hvert 20. minut i myldretiden bliver det mange tog, der skal vendes på Køge station, men evt. må spor 4 i Køge inddrages til S-togsdrift eller nogle af togene vendes i Køge Nord i stedet. Det lykkes dog at vende et tog hvert 5. minut i Hellerup og Ny Ellebjerg, så det virker ikke umuligt.

B Bx
01:00 09:30 Køge
03:30 12:00 Ølby
06:00 14:30 Køge Nord
12:48 --:-- Tune
20:00 27:00 Høje Taastrup
...
28:48 35:36 Glostrup
...
36:36 40:18 Danshøj
...
47:00 51:00 København H
...

Eksempler på rejsetidsforbedringer:

Ølby - Høje Taastrup tager i dag 34 minutter med regionaltog (2 gange i timen) og vil blive reduceret til 16½ minutter med linje B (hvert 10. minut) og 15 minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Høje Taastrup tager i dag 41 - 45 minutter med ICL + RØ (via Ringsted) eller linje E + enten bus 120 (via Karlslunde) eller bus 400S (via Ishøj) (hvert 10. minut). Rejsetiden vil blive reduceret til 14 minutter med linje B (hvert 10. minut) og 12½ minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Glostrup tager i dag 41 minutter eller mere med linje E + bus 300S (hvert 10. minut). Rejsetiden vil blive reduceret til 22½ minutter med linje B (hvert 10. minut) og 21 minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Danshøj tager i dag 22 minutter med RØ + linje F (1 gang i timen) og 34½ minutter med linje E + F (hvert 10. minut). Rejsetiden vil blive 30½ minutter med linje B (hvert 10. minut) og 25½ minutter med linje Bx (hvert 20. minut i myldretiden).

Køge Nord - Husum tager i dag 46 - 50 minutter hvis man er så heldig at ramme ICL + linje C (1 gang i timen) eller RØ + linje F + C (1 gang i timen). Ellers tager det 58 minutter med linje E + C. Det vil kunne skæres ned til 43 - 45 minutter vha. linje Bx til Høje Taastrup, regionaltog til Valby og linje C til Husum (et tog hvert 10. minut) eller Bx til Høje Taastrup, bus 50E til Malmparken og linje C til Husum (hvert 20. minut).

Køge Nord - Rødovre Centrum tager i dag 58 minutter med Linje E, F og bus 6A. Det vil kunne skæres ned til 40 - 44 minutter med linje B og bus 161 eller 200S.

Køge Nord - Ballerup tager i dag 47 minutter hvis man er så heldig at ramme RØ + linje F + H (1 gang i timen) ellers tager det 59 minutter med enten linje E + C (hvert 10. minut) eller ICL + linje C (1 gang hver 2. time). Det vil kunne skæres ned til 42 minutter med linje Bx + bus 400S (hvert 20. minut) eller 44 - 49 minutter med linje B + bus 400S (hvert 10. minut).

Køge Nord - DTU (Rævehøjvej) tager i dag 57 - 59 minutter med ICL eller RØ (2 gange i timen) til Nørreport st. og bus 15E resten af vejen og ellers 69 - 73 minutter med linje E og bus 15E eller 150S (hvert 10. minut). Rejsetiden ville forblive omtrent uforandret på 59-61 minutter med linje B og F til Ryparken og derfra bus 15E, men der ville blive forbindelse hvert 10. minut og derfor en reduktion af den gennemsnitlige ventetid på 10 minutter.

Rejsetider til andre destinationer kan fremskaffes vha. Rejseplanen. For rejser via den foreslåede bane bruges Høje Taastrup som udgangspunkt og rejsetiden tillægges 14 minutter ved brug af linje B og 12,5 minutter ved brug af linje Bx. Bemærk at der i øjeblikket er omfattende aflysninger på S-togsnettet. Brug derfor mandag d. 06.11.2019 som rejsedato. Vær også opmærksom på, at Rejseplanen beregner meget lang skiftetid mellem linj E og linje F på Ny Ellebjerg station. Det bliver man nødt til at kompensere for, for at forbindelser den vej ikke skal få 5 unødige minutter lagt til rejsetiden.

Køge Nord er fin nok, og skaber udvikling og nye muligheder osv., men man skal bare ikke tro at folk fra Næstved, Ringsted, Haslev, Stevns, tager bilen til Køge Nord, for at skifte... Skal man have dem over i toget er det langt tidligere, de kører jo ikke så langt for at skifte.

Bemærk i den forbindelse, at det koster en gennemsnitlig passager 10 minutter i ventetid, hvis toget kun kører hver halve time i stedet for hvert 10. minut. Selv med en afgang hvert 10. minut vil de uheldigste passagerer komme til at vente 10 minutter. De kunne have kørt 18 km i bil i samme tidsrum, hvis ikke de sad fast ude på motorvejen. Hvor mange steder syd for Køge / Ringsted kan man realistisk set få en afgang med toget hyppigt nok til, at toget bliver hurtigere end bilen?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen