Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens ide - Kattegatforb,, billigere og/eller hurtigere (Generelt)

af Pyloriis, 25/8 2019, 16:23 (1703 dage siden) @ mpp

Nu blander du tingene sammen. Angivelig koster det min 60 mia kr at tilføje 2 jernbanespor til Kattegatforbindelsen.
Hvor meget landanlæg der er med i dette beløb er usikkert. Jeg kan ikke overskue det.


Ekstraudgiften for at lave broerne over Kattegat til tog er ~50mia. ~10mia på land for højhastighedsbaner. Det er i hvert fald de sidste tal der er blevet offentliggjort når der er blevet regnet på det.

Derudover vil man ende med 5-6 jernbanespor i det vestlige Sjælland. De nuværende 2 på vestbanen, 2 på den nye højhastighedsbane og 1-2 på nordvestbanen.
Sjovt at du som er sådan imod ekstra spor over østfyn og i det Østjyske finder det fantastisk med så mange spor henover Vestsjælland.


Det kan man sige. Det er forskellige baner med forskellige formål. Der er ingen grund til at lave 4 spor, hvis man kan nøjes med 2 spor på et givent stykke. Der er for så vidt også 4 spor mellem København og Ringsted nu, de følges bare kun ad to og to og har forskellige mellemstationer. 3 spor mellem København og Næstved. Osv.

På bundlinien er der fortsat blot 5.000 ekstra passagerer dagligt med toget.
De andre 15.000 rejsende dropper Store Bælt for at komme 15-30 min. hurtigere til København.
Men samtidig fjerner man kundeunderlaget på Timemodellen så der hvor man måske kunne få afgange med 10 min interval fra Aarhus mod København ender med 30 min interval ligesom på Kattegatforbindelsen.


Selv hvis man udbygger den eksisterende bane København–Aarhus løber man stadig ind i en masse flaskehalse hvis man vil have 6 hurtige tog i timen mellem de to byer. Timemodellen lægger op til 5 tog i timen over Vestfyn på den hurtige bane og så vil der vel være 3-4 tog i timen på den gamle bane også. Der skal måske 10 tog i timen over Lillebælt så, noget der vil give nogle udfordringer at udvide.

Nu vil man jo netop bibeholde den gamle bane på en stor del af stræknonhen fra Vejle til Aarhus. Så det må vel give en masse problemer eller ?
Idet mindste kan man ikke øge trafikken mellem de østjyske byer!
Det er så her kæden hopper af for mig.
På vestfyn - hvor byerne er mindre end i forhold til byer langs den østjyske strækningen - ja så er det nødvendigt med ny bane.
Eneste forskel er nogle tog til Esbjerg, Padborg og Sønderborg.


Hvorom alting står, så er der kun så meget man kan udvide de eksisterende baner. Skal man have meget hurtigere og flere tog fra Midt- og Nordjylland til hovedsstadsområdet giver det mere mening med en ny direkte bane udenom steder, hvor der bor for mange folk, end ved at lave et patchwork af opgraderinger til 150+ år gamle baner. Der er intet specielt i hvor banerne ligger nu, udover at de ligger hvor det gav mening da de blev anlagt. Der er ingen grund til at fremtidens baner skal ligge samme steder.

Lige netop. Derfor også ny bane i det østjyske og senere tunnel over Lille Bælt.
Senere ny bane over østfyn og ny tunnel under Store Bælt.

Så mit forslag kan gradvist udvides.

låst
2076 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak