Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens ide - Kattegatforb,, billigere og/eller hurtigere (Generelt)

af Pyloriis, 25/8 2019, 16:31 (1699 dage siden) @ steenth

Jeg bemærker at Kattegatbanen skal krydse den gamle bane nord for Tølløse.
Så hvis man vil spare 3 mia. kr. kan man nøjes med at tilslutte banen nord for Tølløse. En 15 km reduktion af banen.
Man kan så opnå større køretidsbesparelse ved at bruge de 3 mia. kr. på at anlægge Kattegatbanen for 300 eller 320 km/t.
Og ved at opgradere Tølløse-Lejre til 200 km/t. (Koster vel ½ mia. kr.)
Kommentarer?


Lige nu er spørgsmålet om der skal være en forbindelse eller ej. Ca. 80% af anlægssummen er broer/tunneler over/under vand og 20% til landanlæg. Så det er småløb man spare.

De nuværende forslag til forbindelse er lavet for at kunne regne på projektet. Når projektet er ved at blive besluttet, kan man vælge at fjerne eller tilføje nyt til projektet.


Nu blander du tingene sammen. Angivelig koster det min 60 mia kr at tilføje 2 jernbanespor til Kattegatforbindelsen.

Du har total misforstået hvad jeg ville med indlægget. Det kan på nuværende tidspunkt ikke betale sig forslå ændringer på et projektforslag, som kun bruges til beregninger, som Vejdirektoratet har foretaget sidste i 2018. Det er et projektforslag med både vej og bane.

Hvorfor blande jernbane ind i noget som på nuværende tidspunkt og de næste 30-50 år ikke giver mening?

Hvor meget landanlæg der er med i dette beløb er usikkert. Jeg kan ikke overskue det.

Vejdirektoratet har nogle tal.

Derudover vil man ende med 5-6 jernbanespor i det vestlige Sjælland. De nuværende 2 på vestbanen, 2 på den nye højhastighedsbane og 1-2 på nordvestbanen.
Sjovt at du som er sådan imod ekstra spor over østfyn og i det Østjyske finder det fantastisk med så mange spor henover Vestsjælland.

Jeg lever i en verden, at man skal tælle til 90 for at få et forslag igennem... Så jeg kigger på alle officielle forslag. Men jeg har også skrevet tiden er ikke til Kattegatforbindelse nu... men de tid kan komme.

Men dit forslag en højhastighedsbane er i et hug - det kommer aldrig igennem. Bare det at få det finansieret vil kunne blive et problem. Det er simpel for dyrt. Og jeg har aldrig se noget tid i Europa man gør på den måde. Man bygger banerne de steder, hvor det giver mest mening. Og normalt i etaper.. Husk - man skal kunne tælle til 90...

Nu er mit forslag jo netop skruet sammen så det gradvist kan udvides.
I første omgang 2 stationer- Taulov og Aarhus vest samt bane imellem disse. Formentlig via en Vejlefjordbro. Det medgiver jeg kan give mening.
Ny bane over vestfyn er allerede på vej. Så her mangler kun på et tidspunkt tunnel under Lille Bælt til at forbinde disse.
Senere ny bane over Østfyn og senere supplerende tunnel undet Store Bælt.
Måske ny bane fra Ringsted til Korsør.
Men bemærk det meste kan laves hen ad vejen!
Så jeg tror lettere der kan skabes 90 stemmer vag et sådant forslag! Og så bliver det ikke dyrere en Kattegatforbindelsen.

låst
2072 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak